onsdag 16. mai 2018

Da er det juleting ferdig

Gamle juleduker blir Koftenett, eller skal en si Julenett.

Dette er en gammel firkantet duk på 80 x 80 cm.
Jeg la den dobbelt og klipte den i to.
Så sydde jeg på en bit i bunnen, sydde sammen i sidene og i bunnen.
Dermed var nettet klart for for.
Så sydde jeg ubleket lerret til for og sydde på en blonde over sårkanten,
Sydde på hanker og så var den ferdig.
Kjappe å både klippe og sy.


Men på juleduker skal en være obs. Det er mye flekker. Trudd jeg klarte meg unna de, men nei da. 
Det ble en på to stykker. Så den ene tar jeg selv og den andre gir jeg nok bort.


Her ser en flekken godt.


Så klipte jeg opp en lang duk så det ble 4 nett.
Litt nostalgi er det jo for denne har jeg brukt på salongbordet i mange år.


Og når jeg sydde på hanken så oppdaget jeg at denne også hadde en flekk.
Så da var dette den andre. De syntes ikke så godt, men når en ser etter så oppdager en de.
Pytt tenker jeg, de har vært brukt. Og alt som blir brukt får flekker på seg.

Jeg har slitt med å forstå strikkefastheten i høyden på strikkemaskinen. 
Så da tok jeg å strikket puta jeg hadde designet til den for hånd.
Det tar jaggu tid å strikke med babyull, men da varer jo strikketøyet en god stund.
Så når jeg nå måler så skjønner jeg hele greia. 
Det var egentlig ikke så vanskelig, men med mitt hode om dagen så er det noen ting som ikke går inn.


Så slik ble den når jeg strikket den for hånd.
Så nå er valget om å legge ut mønsteret for håndstrikk til salgs og strikke ferdige puter til de som ikke kan strikke selv på maskinen.
For skal en strikke å selge på nettet så må en ha godkjenning.
Hva folk gjør lokalt på messer kan en ikke kontrollere så det har jeg sagt ja til, men her lokalt er det meg som selger. Da mest maskinstrikket.

Ingen kommentarer: