torsdag 1. august 2013

Vestkystmasker - hekleteknikk

Dette er en måte å hekle på som jeg lærte for mange år siden. Det er dårlig med forklaringer på hvordan den hekles på nettet (av hva jeg har funnet) så derfor legger jeg nå ut en bilde serie om hvordan det hekles. 

Legg opp antall luftmasker som en skal bruke, sett i ring og hekle fastmasker rundt hele veien. Det er en fordel å hekle med en nål som er en hel størrelse enn den det skal fortsettes med. Eks. 4,5 i starten og 3,5 videre.

Ta med kontrasttråden så hele hekletøyet blir likt. Den løse tråden inne er smart å kunne stramme med.

Her stikkes nåla inn i maska og ikke imellom som på ordinær hekling.

Her sees til venstre hvordan maska er når den hekles i, og til høyre hvordan det er å hekle den i mellom.

Her sees hvordan ordinær hekling er, altså mellom maskene.

Her står nåla i maska. 

Håper dette viser hvordan denne teknikken hekles. Jeg har planer om å lage en video av det, men da må jeg ha hjelp av en venninne. Så det kan ta litt tid.

Jeg fant en video av teknikken her: http://www.youtube.com/watch?v=-jnCDngNCjM

8 kommentarer:

Bente sa...

Trur aldri eg har sett den hekleteknikken før. Kunne vært kjekt med en video, Janne :) så håper du får ordna med det etter hvert :)

Buglas design sa...

Jeg lærte den som lita jente og har lagd flere ting i den. Men aldri sett andre har brukt den. Har lett på nettet, men det er kun en vekse og litt annet der. Jeg har planer om det, men må få en med et bra kamera og hjelp til å filme.

Anonym sa...

Perfekt...hilsen Jorunn

Buglas design sa...

Flott at du fikk det til Jorunn. Det er en så flott teknikk som absolutt ikke må dø ut :)

Anonym sa...

fikk du lagd en video? i såfall kan du legge den ut her? :D

Buglas design sa...

Ligger link til video på slutten av innlrgget.

Anonym sa...

Hadde du kunne vist koss du gjere når du har flere farger? :D

Buglas design sa...

Hei
Her har du en video som viser det veldig bra.

https://www.youtube.com/watch?v=Wb675DzjtfM