mandag 9. april 2012

Slik stiver jeg mine kunststrikkduker

Jeg bruker mange forskjellige teknikker når jeg skal stive. Tenkte å lage en veiledning på det siden det er mange som spør om hvordan det bør gjøres. 

En av teknikkene jeg burker er å blande ut 1 ts - 1 ss (alt etter hvor stive jeg vil ha de) potetmel/ maismel/ hvetestivelse/ maizena (ta det du har) i 1 dl kaldt vann. Kok opp ca 1/2 liter vann og hell det kokende vannet over blandingen til den blir blank, fyll så etter med en 1/2 liter kaldt vann. Legg duken og la den trekke godt. 

Det er veldig varmt så pass på at du ikke brenner deg!
(Som jeg gjorde dagen etter jeg skrev dette)

Vri eller press ut overflødig væske og legg duken på en styroporplate (jeg bruker den hardeste typen, for den holder lengre).

Her har jeg satt på noen nåler og så måler jeg meg ut fra midten så duken blir nogelunde rund.

Her har jeg satt opp litt rundt og kontrollmåler. Så setter jeg nåler rundt ved å måle fra midten.

Her har jeg satt i annen hver av buene.

Her er det i hver bue. Jeg kontrollmåler litt underveis så jeg er sikker på at den blir sånn ca rund.

Slik ble den ferdig. La den tørke over natten. Da blir den passe stiv syntes jeg.


Her kommer det flere måter å gjøre det på. Blandt annet hvordan jeg stiver engler/ kurver med trelim, samt duker med gelantinplater/ pulver.



5 kommentarer:

ainotveter sa...

Kjempefin duk, og utrolig fin forklaring om hvordan du stiver dine duker... morsomt å se slike fine håndarbeider !!!

Aud sa...

Nå er oppskrifta di på stivelse prøvd hos meg, så nå er det bare å sitte og vente på at de små dukene blir stive :-)

Anja sa...

Da jeg brukte potetmel ble de blåe koppe-underlagsbrikkene jeg har heklet hvitflekkete... Har du noen gode råd for å unngå dette? :)

Buglas design sa...

Det har jeg aldri opplevd. Mulig du har i litt mye potetmel eller at det ikke ble skikkelig rørt ut.

Beate sa...

Kjempesmart :-) Jeg brukte Stiff strykestivelse og den luktet skikkelig ille. Nå blir det potetmel heller :-) Tusen takk for at du delte tipset.