tirsdag 24. januar 2012

Sammenstrikking under ermene

Tenkte å dele med andre hvordan jeg gjør det når jeg strikker ragelerme, rundfelling eller i skrittet på bukser når jeg strikker buksa nedenifra og oppover. Jeg feller ikke maskene, men strikke de sammen og feller samtidig. Jeg har aldri sett dette noen steder på nettet heller... 

Jeg skal prøve å forklare det med tekst og bilder.



 Her er armen nærmest og midt på der jeg skal felle 8 masker lagt rette mot rette.



Stopp 4 masker før merket på bolen.


Strikk 4 masker forbi merket på erme.


Strikk 2 masker sammen, 2 ganger. Ta en fra armen (foran) og en fra bolen (bak).


Når jeg har strikket de 2 maskene så drar jeg den første maska jeg strikket over den andre maska. Så strikker jeg sammen 2 nye til 1 maske og drar den bakerste over den fremste.


Så strikker jeg med tråden fra bolen rundt på erme. MEN plukk opp en maske fra sammenstrikkingen og strikk den sammen med siste maske før avfellingen, gjør det samme med maska som er etter sammenfellingen. Det gjør at det ikke blir hull der. Den som jeg brukte til å strikke sammen og felle med ryker jeg bare av.


Og slik blir resultatet fra rettsiden.


Og resultatet på vranga, Det blir ingen stor klump under armen etter søm og det er lett å strikke ragelerme videre da det ikke strammer så mye så pinnen går greit rundt.

Når jeg fortsetter å strikke så bruker jeg 2 lange rundpinner. En foran til midt på armene og en bak. Strikker det en god stund til det blir god plass å strikke med en pinne.

Det kan også strikkes med teknikken magic loop.

Da går som en drøm.

Håper det er forståelig, lykke til.


Slik ser det ut på buksene mine.


Og så fortsetter jeg å strikke videre, da ser det slik ut.

Send meg en epost hvis du ikke forstår så kan jeg prøve å veilede deg videre.

2 kommentarer:

KatrineH sa...

Det så lurt ut, det skal jeg prøve neste gang.

Selv har jeg pleid å sette de maskene som skal felles på en hjelpetråd, og så masker jeg sammen til slutt.

Buglas design sa...

Jeg også masket sammen etterpå, men så "lat" som jeg er så prøvde jeg meg på denne for en del år siden og syntes det var mye enklere, men husk å dra litt i tråden når du har felt en maske.