mandag 19. oktober 2015

Toving

Toving
Det er mange som spør om hvordan jeg tover ferdig strikkede eller heklede ting. Her skal jeg prøve å lage en veiledning for toving generelt, men også for sokkene mine. Og de tovede fiskevottene, samt stitteunderlagene jeg nålfilter i etterkant.
Ull er et naturprodukt og vaskes og eventuelt farges. Hvis garnet er lyst er det ofte vasket mye for å få vekk all "møkka" i ulla. Dermed kan det tove dårligere noen ganger. Så dette er individuelt. Noen sier at hvit ull ikke tover, det er feil for flere garn tover supert.

 
Her er eksempel på at hvit Artic tover bra. Dette garnet har dessverre gått ut, så nå må jeg finne nytt garn til mine vindukker.
Så da blir det naturgarn istedet.
For å tove ull så må det være et par ting som må på plass først. Det må være ren ull, altså må det være håndvasksymbol på magebeltet. Så må tingen som skal toves være våte Og så må det skapes bevegelse på tingen. Dette er faktisk nok til at ting tover. Men det hjelper på med andre ting.

I sokkene mine strikker jeg med en bomullstråd i 12/3 som da ikke tover. Den slynger seg litt rundt det som er tovet, men det funger helt greit.

Altså: Jeg tover håndvask i maskin eller tørketrommel... Noen kommer med påstanden at ting ikke tover med håndavask.. Klart det ikke gjør det når det står håndavask 40 grader...
 
Jeg tover noe i vaskemaskin på 40 grader og med max sentrefuge. Det er bevegelsen i maskinen som få ulla til å tove. IKKE varme og såpe!!!
 
Her er en artikkel som underbygger mine erfaringer inne toving.
 
Vask av ull / hvordan ull tover:
Mange sverger til såpe. Noen faktisk til Milo. Hvorfor de gjør det er forunderlig. Dette vaskemiddelet tar vare på ulla, men her skal vi ødelegge den. Grønnsåpe brukes ved toving for hånd. Da må en tilføre fett for at fingrene ikke skal bli såre. Grønnsåpe er lagd av: Fett og kalilut (kaliumhydrosid KOH). Dette kan gi avleiringer i maskinen så det bør ikke brukes. Samt at såpe har ingen betydning for toveprosessen. Putt det heller litt inn i tørketrommelen så mykner det raskt.
Noen er veldig usikre på toving og da anbefaler jeg de å bruke tørketrommelen. Og spesielt greit er det når det er kontrastfarger, de kan lett smitte over i vaskemaskinen hvis en bruker flere typer garn i forskjellige farger. For garn er behandlet for å tåle hverandre, ikke andre merker. Væt det som skal toves, kryst vannet godt ut av tingen og putt det inn sammen med 3 tennissballer eller en olabukse på skaptørt i tørketrommelen. Vent minst 15 min før første kontroll. Tørketrommelen er perfekt til toving siden den håndterer lo veldig bra. Samt at en kan sjekke underveis i prosessen. Det som toves der blir mykt og godt.
Så jeg tover både i maskin og i trommel. Litt avhengig av hva jeg skal tove.
Her vil jeg lage en oversikt over hvordan enkelte typer garn tover i min maskin / tørketrommel. Det er kun oppgitt i ca krymp.
 
 
Følgende tover minimalt
Fritidsgarn - Sandnes - hvit
 
 
Følgende tover ca 1/3
Fritidsgarn - Sandnes
Vamsegarn - Rauma 
 
 
Følgende tover mer enn 1/3
Naturgarn - Viking
Rosendal - Gjesdal
Ullrikka - Gjesdal
Iglo - Gjesdal
Denne oversikten oppdateres så raskt jeg har tovet nye garntyper.

Et eksempel er Rosendal fra Gjesdal. Et heklet sitteunderlag på 50 cm ble 38 cm etter toving. Hekling tover minde enn strikking så det tover mye!

Her er sitteunderlagene i Rosendal.

 


Ingen kommentarer: