onsdag 5. juli 2017

Sommerturen

Her er sommerturen inne i første uka og et besøk er alt unnagjort. Så det blir ikke så mye blogging når en er på besøk hos andre. Pcn har vært uten nett noen dager, men nå er den i nett omtrent resten av turen. Det trådløse nettet ble ikke med for det blir for mye å dra på.

Toppen som jeg strikket på før ferien ble med. Denne håpet jeg å få ferdig i løpet av turen. Så jeg startet med den. Og på andre dagen var den ferdig. Den passet perfekt.


Her er den prøvd etter at den ble ferdig. Veldig godt fornøyd.
Det er et mønster fra garnstudio, men det er strikket inn et bladmønster på selve bolen siden jeg liker kunststrikk mye bedre enn glattstrikk. 
Så istedet for å klage på det så gjør jeg heller noe med det jeg syntes er kjedelig. 

Jeg er veldig glad for at jeg strikker prøvelapper for å teste ut garn og finne pinnenummer som trengs for å strikke plaggene slik at de holder målene som er oppgitt. 
Stadig vekk leser jeg at: De virker små i størrelsen. Ser veldig liten ut. osv.... leser ikke folk oppgitte mål på plagget? Strikkes det ikke prøvelapper? Nei det gidder en vel ikke. Ser ikke nytten av det. Det er oftest svarene. Men de gidder å strikket et helt plagg for så å oppdage at det blir feil i forhold til størrelsen de har valgt.
Godt en lærte som jente av sin mor at slikt gjør vi. Da blir ting riktige. Og når vi bytter garn så bruker vi lengden på garnet og ikke strikkefastheten så hun. Strikkefastheten er personlig og skal kontrolleres hvis en starter på et nytt garn. Det holder med en lapp på 5 x 5 cm. Og hvorfor ikke strikke en klut. Å nei ull kan en jo ikke bruke som klut. For noe tull.....
Ull er flott til kluter, men det har tydeligvis folk ikke oppdaget enda.
Jeg har lært meg å skrolle forbi disse tingene for holdningene er så negative at de får folk ha for seg selv. For jeg gjør det. Jeg hekler til og med prøvelapper når jeg skal hekle nye tepper. Tester ut og prøver meg fram. Så nå har jeg en stor kasse med lapper som etter hvert blir et teppe,

Så var det over til sommerstrikken og det er grytekluter i alle designene mine.
Her manglet det jaggu mange. Og for ikke å glemme at de mangler på strikkoteket også.


Her er julekurv grytekluten som jeg akkurat har lagt ut på Strikkoteket: 

Så var jeg igang med Marits gryteklut. Prøvde først på lys og mørk lilla, med den ble for tett i fargene så jeg rakk ned og tok hvit og mørk lilla.


Ble mye mer fornøyd med disse fargene.


Og slik ble paret ferdig. De ble også publisert på 

Så nå er det ut å nyte det herlige sørlandsværet med å strikke flere grytekluter.

Ingen kommentarer: