torsdag 4. august 2016

Sommerferie med barnebarna

For noen uker jeg har hatt med mine barnebarn.
Storkost meg masse med å være sammen med de. De bor langt unna så det blir ikke så ofte en ser de. Og så har jeg fått hjulpet til med å gjøre litt i huset hos mine to døtre også.
Alltid kjærkomment å få litt hjelp tenker jeg. 
Selv om kroppen ikke funker på topp etter 4 mnd sykemelding.
Så jeg har vel lite troa på at den noen gang kommer opp til de nivået den var på for 8 år siden.
Før ferien så var jeg på møte med NAV og da ble det helt klart at jeg ikke kan fortsette i jobben jeg har nå. Så da blir det arbeidsavklaring fra høsten av. Det er jo trist når helsa ikke lenger gjør at en kan klare den jobben en har. Men med den hverdagen jeg hadde så ville det ikke gått stort lengre.
Jeg stod opp kl 06.00 og var på jobb kl 07.45. 
Kl 08.30 startet hodepinen og kl 09.00 var jeg så trøtt at jeg nesten sovnet.
Klokken 11.00 var det lunsj og vekk fra telefonen, da kviknet jeg til.
Så bar det tilbake til telefonen kl 11.30,
 kl 12.00 så var jeg stuptrøtt igjen og hodepinene holdt på hele tiden. 
kl 14.37 var det å gå hjem.
Da var jeg så sliten at jeg egentlig kunne tenkt meg å legge meg ned i rosebedet og sovet før jeg reiste hjem. For det å gå til bussen å stå og vente på den virket helt fjernt for meg.
Så var det å komme hjem og lage middag.
Så spise og stupe på sofaen. For da var det rett og slett tomt.
Hodepinen har vært der siden jeg fikk tinnitus i desember 2014. Denne lidelsen sliter jeg mye med, men har forstått at det er på grunn av at jeg jobbet på telefon. En skal lytte til hva folk sier, men ikke høre på lyden. Beklageligvis så går ikke det for meg.
Så da gikk det så langt at jeg fikk svimmelhetsanfall. Noe ingen kan forklare meg noe om. Så i vinter ramlet jeg ned trappa og røk av en muskel i lysken. Da sa det rett og slett stopp.
Så bloggen min vil nå handle om min helse og tilstand videre i livet, samt håndarbeide som gjør at jeg koser meg stort og glemmer det jeg sliter med siden jeg har 12 diagnoser.

Så nå i ferien har jeg kost meg med å strikke, sy, kose meg med barnebarna, vasket både klær og hus for jentene og masse annet som jeg nå har klar. Det er faktisk godt å klare å gjøre ting igjen.


En jeger i Østfold ønsket seg en lue med ryper på derfor tenkte jeg at et pannebånd er enklere og raskere å lage. Så da ble det et slikt først. 
Da lagde jeg like godt et mønster på den som jeg selger.
Det finner du her: Pannebånd med ryper


Så satte jeg igang med lua for at jegeren skulle få det han hadde bestilt. Venninnen min i Råde skulle strikke den. Og jegeren ble superfornøyd. Så nå har jeg et par andre ideer om hva som kan lages videre av denne rypa. 
Mønsteret finnes tilsalgs her: Lue med ryper


Og så tenkte jeg på at det kunne jo være litt kult og strikke ei pute med litt flammegarn. Så dermed designet jeg et pannebånd. Så nå er garnet til puta klar i andre farger og den starter jeg på så snart mønsteret på uglebuksene er ferdige. 
Mønsteret ligger tilsalgs her: Pannebånd med roser


I våres ble jeg spurt om å strikke fronten til en vognpose. Satte igang og her er resultatet på hele posen.


Den har ugler på seg med knapper på. Hele 48 stk. Så det er en god jobb. 
Den strikkede delen er nå i testgruppa mi på facebook. Så mønsteret kommer for salg når det er klart.


Slik så det ut på vogna når det var ferdig.
Det kommer ikke mønster på selve posen. 


Så fikk jeg mønster på Jannes sokker av Sissel Kjeldbotn design. Og disse måtte jo testes ut. Så jeg fant fram Ida fra Europris og strikket i vei med magic loop. Dette var det første paret med magic loop. Knotet når jeg kom til hælen, men med god bistand fra Sissel og en venninne så kom jeg i mål og forstod hva jeg hadde gjort feil.



Mine 2 yngste barnebarn trang luer til vinteren, da ble det uglelue på de. Den er ferdig designet og ligger nå i testgruppa mi på facebook.


Dette er en bryllupsgave til en god venninne. Den har jeg ikke kunnet vise før jeg var i bryllupet den 22. juli. Og den ble meget godt mottatt.


Inni har den tro, håp og kjærlighet liggende på grovsalt. 


Utenpå har den et trekk som jeg har heklet med hjerter og så er det roser som er sydd på oppe.


Inni står det en glassmonter som jeg har satt et elektrisk lys i.


Her ser en den før lyset er satt på.


Slik ser den ut fra siden. 


Så når jeg hadde lagd det lysglasset så spurte den yngste datteren min om at hun kunne tenkt seg et trekk på sitt glass. Så da satte jeg igang og heklet. Det ble samme som de andre lyktene jeg heklet før ferien. Tilpasset det så det stemte. Slike ting som dette lager jeg ikke mønster på da det er individuelt om hvordan de ser ut.


Jeg limer fast trekket øverst. Noen av de siste omgangene på toppen er heklet når trekket er på lykta. Så det er ganske tungt og holde på med. Det tar tid å lage noe slikt. Det gjør jeg kun for ungene og ikke andre. Det vil rett og slett bli for dyrt både å lage og å sende i posten.


Så fikk jeg forespørsel om å gjøre ferdig en genser fra ei. Det tok jeg på meg. Den var litt for løst strikket så jeg valgte å strikke bolen om igjen. Ermene brukte jeg som de var. Og i ferien gjorde jeg den ferdig. Så den blir levert når jeg er tilbake på øya. 
Og her i sør hos eldste datteren strikkes det nå uglebukser for å gjøre ferdig mønsteret. Det er i sluttfasen nå siden jeg driver med str 6 år. Merkelig at en alltid skal starte på den minste og jobbe seg oppover. Så det må jeg gjøre noe med neste gang. Neste ugleprosjekt er alt klart oppi hodet. Så det starter jeg på når puta med flammegarn er ferdig. Grunnmønsteret til dette har jeg alt lagd, bare å sette inn diagrammet på ugla og strikke ivei. 


Hos eldste dattera så står det 2 symaskiner. Den til venstre arvet hun etter sin bestemor og den til venstre kjøpte de til datteren sin i julegave. Det er en billigmaskin fra coop.
Og merkelig nok er det den til høyre som er best. En super maskin jeg har sydd båtputer på. Med olatråd som noen maskiner hater gikk det som en drøm med dobbelt skai.


Her er første puta jeg sydde. Stoffene er fra Stoff & Stil. 


Så var det putene bak i båten som skulle få nytt trekk. Knappene var ødelagte oppå, men de under var brukende. Dette er det som er mest vrient. Så jeg er ikke fornøyd med de, men tar med meg litt stoff hjem og prøver å få til noen andre knapper som jeg bytter neste gang jeg er her.


Slik ble båtputene ferdige. Veldig godt fornøyd utenom knappene. Den siste puten nede til høyre er sydd litt stor da stoffet ikke er vasket enda. 


Og i går var jeg å kjøpte meg dampvasker. Den måtte jo testes og jeg ble heftig sjokkert når jeg prøvde den på ene teppet de har her. Flekken ble helt borte. 
Så nå blir det å rense tepper før jeg reiser hjem.


Garnkasse han far har lagd er med på tur. Blir bare mer og mer glad i denne. En miniutgave av de store som har plass til 4 nøster. Her har jeg også utstyret til det jeg driver med. Så nå er det hjem å lage en veske til denne. Hvis det går greit så legger jeg ut mønster til salgs på den og muligens også ferdige vesker. Jeg må se litt på hvor lang tid jeg bruker på de i forhold til prisen.


Og her er siste uglebuksa i 6 år. Kun brettekanten igjen nå så er det å gjøre ferdig mønsteret. Antar jeg er ferdig i løpet av kvelden hvis det ikke blir for mye vasking. 


Båttur ble deg jo også på meg. Må jo kose seg litt også. Så strikketøyet ble med og vi dorget etter makrell.


Det ble 5 stk til slutt, de ble grillet og vi storkoste oss på kvelden.
Så nå er det å reise ned i båten og legge på putene og ta bilder.
Strikke ferdig buksa og vaske litt.
Det blir enkel middag her i dag. Pizza på de som bor her og lapskaus på meg. Jeg kan ikke spise ferdig pizza selv om den er glutenfri da jeg ikke tåler proteiner kasin. Men jeg kan lage den selv, men finner ikke noen som har ferdig bunn. For jeg kan spise Balsfjordost da den ikke har det proteinet. 


Ingen kommentarer: