tirsdag 12. juli 2016

Litt forbi Atlanterhavsveien

Er jeg stadig om dagen. Et flott lite sted på Kronstad. Stedet er Hansgården og der foregår det stirkkepodcast som Merete og jeg holder på med. 
Så følg oss gjerne. 



Lyslykta ble ferdig og jeg fikk limt den på og satt den til tørk, flott tørkevær ute når det blåser litt.


Og slik ble den ferdig når klypene var tatt av. 


Og flere sokker ja. Sokker i bøtter og spann. Nå er det nok i den størrelsen barnebarna bruker så nå har jeg startet på størrelsen større. Men det er tomt for restegarn i den tykkelsen så nå får magic loop pinnene hvile til det dukker opp mer garn. Og det kjenner jeg vel på meg at det blir ganske snart.


Så strikket jeg Tante Evas pute i grå og hvit til min eldste datter. Det var også lanseringa av denne puta som nå skal strikkes i hvit med røde roser der det røde garnet skifter farge. Har plukket ut fabel fra Drops, men må ha det dobbelt siden det er så tynt i forhold til Karisma. 


Helga på hytta ble aktiv som vanlig. Mest håndarbeide på meg denne gangen også. Beising av vinduene på anekset er endelig gjort detter 2 år. De blir liksom bare stående igjen. 
Så fant vi frem stolpen som skal stå på hjørnet. Den måtte pusses fordi den har ligget under hytta i minst 30 år. MYE halvgjort arbeide er nå iferd med å bli fullført etter 6 år. 
Godt å se at snart alt er fikset. Det gjenstår å kutte av litt på verandaen og sette på to bolter istedet for en som det er nå. Rekkverket er rimelig ustabilt med bare en bolt.
Alt innvendig er fikset.


Og ankeset har skillevegg. Her har det kommet seng på 140 x 200 cm. Dette blir et gjesterom som jeg håper gjestene vil trives i. 


Så der det snart dags for å sette nesa mot østlandet og sommerferie. I år går turen alene dit. Jeg skal passe barnebarn og besøke ungene. Så det blir mye Bessakos fremover. I hele 3 uker skal jeg kose meg med de.


Og votter har det jo også blitt noen av. Dette er de siste jeg prøvde meg på. Satte inn ugla i vottemønsteret til gammeltantes drøm. Selv var jeg meget godt fornøyd og syntes de ble rå. Er spent på om de passer til 2 åringen. Men siden de er i lilla går de til minstemann som kun er 4 mnd.
Og da blir det et par større på a storesøster.


Ei Marthejakke til dattera har ligget der halvveis ferdig, men har ikke blitt fortrolig med den. Så den rakk jeg opp. Kjøpte nytt garn av den ene typen og er nå på tur opp igjen.


Så starter jeg på et teppe på hytta av litt tykt restegarn. Siden jeg hadde fått mange nøster med garnet på bildet under som da er et tynt ullgarn så strikker jeg nå på pinne nr 8 og med 2 tråder. Det blir flossy og fint. Det strikkes i corner to corner med vanlig rettstrikk begge veier, Så teppet får rillestrikk utseende og det legges ut 1 maske i starten av hver omgang. 


Fikk over 15 nøster av dette garnet. Så det blir nå et teppe med en tråd oransje og en tråd med forskjellige farger i tykt ullgarn.


Bestemorteppe vokser stadig, nå har det passert 40 lapper av 90. Håper det holder med 90, men kan være jeg må ha 11 stk til. Det krymper på restegarnet så jeg må nok ta en opprydning på hobbyrommet for å finne litt mer. Vet jeg har noe som bare ligger der og ikke har blitt brukt på noen år. Det går kjapt i restehaugen.


Gammelt og godt garn blir nå borte. Her er restene av gamle travere fra 70 taller. Det til venstre er så gammelt at det ikke står vaskeanvisning på det engang. For det var ikke vanlig på den tiden, da viste husmoren hvordan ting skulle vaskes. 


Trådfesting ble det på morran i dag. En vond høyre hånd gjør at jeg må drive med litt andre ting enn hekling. Den har kranglet litt i det siste, men håper det gir seg snart. Denne fibroen setter seg der den vil når den herjer. Og det gjør den til gangs om dagen. Samt at medisiner får en ikke ta hver dag og i dag er det uten. Så da fikser jeg ikke å drive med alt.


Men denne har jeg klart å gjøre ferdig i dag etter å ha sydd den fire ganger. Det krever vel litt forklaring kanskje. Først sydde jeg på glidelåsene, tre i tallet på sidene og nederst. Dette er dynedelen til en vognpose. Oversiden er strikket i ugler med viskosegarnet til Gjesdal.
Så oppdaget jeg at glidelåsen i bunnen var feil vei.
Da sprettet jeg opp igjen.
Så snudde jeg den og sydde på igjen.
Da oppdaget jeg at alle 3 glidelåsene var feil vei.
Da spretter jeg opp alt igjen.
Satte på plass slik det skulle være og sydde på igjen.
Når jeg da snudde så oppdaget jeg at den ene på siden var feil vei igjen.
Så da måtte jeg sprette opp igjen.
Når jeg da satte igang så sjekket jeg minst 5 ganger før jeg sydde på igjen.
Og når jeg da snudde så var det rett... 
Juhu
Og så lukket jeg den igjen på toppen med håndsøm et liste stykke.
Så i morra er det bunnen på posen for i dag har jeg gjort nok.
Nå er det lesing og litt strikking (tenkte jeg å prøve meg på).

Ha en flott inspirerende dag videre.





Ingen kommentarer: