søndag 3. juli 2016

Søndag og fotball

På TV`n er det fotball og på kjøkkenet er det håndarbeide.
For å si det slik så bryr jeg meg veldig mye mer om håndarbeide, enn hva jeg gjør om fotballen. 
Men skadene de får jeg med meg.
En gammel ringrev på sanitetsvakt er nok bakgrunnen her.

Når en er hjemme på heltid fordi en ikke lenger klarer å fikse jobben sin så blir det jo litt mer enn vanlig på håndarbeidssida.
Da handler det om å fylle dagen og takle den på best mulig måte.
Med over 10 diagnoser så finner en den løsningen som fungerer best.
Så denne uka har det blitt en del søm.
Mandagen sydde jeg fra kl 8 til 4 og var fullstendig kjørt etterpå. Det ble bare rett og slett alt for mye. Men er greit å sjekke ut hva kroppen tåler. For det må en jo finne ut av før eller senere. Så det blir den harde veien. Tirsdag ble det en roligere dag siden en måtte komme seg på "beina" igjen.

En stor glede jeg har om dagen er å spille inn strikkepod fra Hansgården. Det er planlegging og gjennomføring som gjør at jeg må tenke og konsentrere meg. Det er flott trening for hodet mit.
Og så glemmer jeg hvordan jeg har det.
Lytt gjerne til oss og kom med tips om hva vi kan snakke om. 
Vi har mye på tapetet, men tar alltid imot ting.
I morra mandag blir det en tur til Molde og innspilling i garnbutikkene. 
Og jeg håper at det blir testing av broderimaskin. Har veldig lyst på en slik.



Masse restestoffer fra gardiner og olabukser jeg får fra andre Re-designer jeg om til prosjektposer. De bruker jeg flittig selv, gir bort i gave og selger de via facebooksida mi.



Her er en i svart utgave som ble solgt med en gang.


Her er en med mine gamle stuegardiner fra 1990 tallet. Så stolt av de... den gangen jeg sydde de.


Her ble det litt mer olastoff til gardinene. 


Et stoff jeg kjøpte for å sy kjole til ene barnebarnet. Det var litt vel stripete syntes jeg så da ble det pose istedet. Jeg har mer av dette stoffet så det blir nok en skrotpose og en annen nyhet av det også.


En gammel gardin jeg har fått. Ser ut som kjøkkengardiner. Men fult brukenes til en pose. 


Og mer teststrikking av votter. Er usikker på størrelsene så nå har jeg lagd noen i forskjellige lengder og bredder og tar de med meg til to av barnebarna for å teste ut.
Mønsteret er opprinnelig for tykt garn, men jeg har konvertert de til å bli strikket i babyull.


I november er det julemesse i det lokale husflidslaget igjen og da har vi dukkelotteri. Siden han vi pleier å kjøpe vogga av nå har utstilling på Frivilligsentralen her på øya så passer jeg på å kjøpe en. Så sydde jeg madrass, putetrekk og dyne m/ dynetrekk til det i lys rosa. Så det ble en jente i år også.


Så har Dinges verksted kommet med en ny ting. En garnkasse. Jeg var rimelig lei av garnbollen min med garnnøster som ikke passet oppi. Så da ble det garnkassen skapt. Nå har jeg brukt den i noen dager og er så utrolig godt fornøyd.

De ligger til salgs her på Facebook: Dinges verksted


Og når jeg spurte om han kunne lage noe til å tvinne garn jeg spinner med håndtein så dukket denne opp. Nå har han lagd flere og tilspasset de så de fungerer utmerket.

De finnes også på Facebook: Dinges verksted


Når jeg satt å sydde på en bestilling av håndarbeidsnett så oppdaget jeg denne raringen her. Jeg hadde altså klart å snu veska på hodet så lomme kom nedover. Det løste jeg med å sette på en ny lomme (riktig vei) på den andre siden. Så denne blir nok solgt til ei som gjerne vil ha en som ser litt anderledes ut.


Sokkefobien er jo forbi og da dukker det stadig opp sokker her. Nå er jeg ferdig med første runde til barnebarna og har startet på runde nr 2. Da blir det en størrelse større enn den jeg har lagd til de. De vokser jo så raskt at en rekker nesten ikke å holde tritt med de.


Her et par i str 45 til neste eldste.


Her et par i str 28 til nest yngste. 

Så nå har jeg Jannes sokker av Sissel Kjeldbotn på pinnen. De blir litt små til meg siden jeg har veldig grov beinbygning. Så de blir min eldste datter sine. 
Så har jeg et par raggere til yngste barnebarnet i str 22.
Og et par med falsk flette som jeg også ser blir for små til meg.






Ingen kommentarer: