mandag 6. juni 2016

En håndarbeidsfest i hverdagen

Ja på fredag ble jeg litt klokere om hva som muligens feiler meg. På tinnitusseminaret som arrangeres i Molde på sykehuset så kom det opp at det jeg sliter med kan skrives til en spesiell sak. Så da er det full utredning på dette. På en måte kunne det vært greit å få denne diagnosen, men på andre siden så syntes jeg at det nå er nok. Med denne diagnosen så kan jeg klar si at det her fikser jeg ikke og dette blir for mye. Derfor dukker jeg ikke opp her og der. Men pr i dag er jeg nok en sutrer som ikke fikser å sitte på verandaen og høre på naboens robotklipper. Men med denne diagnosen så er det helt normalt at jeg får hodepine og blir kvalm. 
Ja, ja... tiden vil vise hva som skjer. Ingen ting blir gjort før til høsten.

Men det handler om å gjøre hverdagen God,  men det kan være utfordrende iblandt.

Håndarbeide og søm gjør dagene mine gode for tiden. Men det dukker vel opp ting om det regner jeg med. For bygdetrollet lever i beste velgående.

Altså en håndarbeidsfest i hverdagen. 
Og den festen gjennomføres med stil både hjemme, på hytta og nå også på Hansgården på Averøya, Normøre. Her bor det ei flott dame som jeg er så heldig å bli kjent med.
Og i forrige uke lanserte vi vår første episode i strikkpålandet strikkepoden vår.
I denne skal vi kose oss og strikke, hekle, gimpe, hakke, søm og masse mer. 

Så følg med oss: Strikkepålandet


Her er vakre Hansgården på Kornstad. Den ligger vis a vis kirken.
Det er et sted jeg rett og slett bare kunne flytt rett inn i. Elsker slike gamle gårder der alt er bevart.
Disse nymotens husa har jeg ingen ting til overs for. Men flott at vi er forskjellige.


Høner og hane er det på gården. Fantastisk nydelige egg. Fikk meg en god latter i vinter når jeg skulle bake av de. De var jo alt for ferske til det. Så det måtte bli butikk egg på slikt fant jeg ut.

Her ligger hønene og vasker seg i sanden. Blomsterbed her sier Merete er håpløst.
Ingen ting vil vokse.


Her er sauene som nå er klipt. De skal være med i poden og her skal ulla vaskes og kardes snart. Så skal Merete lære å spinne med håndtein. Jeg har gått kurs hos husflidslaget på Tingvoll og i Møre og Romsdal. Så jeg har begynt å få taket på det. 


Og når jeg var på Hansgården så fikk jeg med meg disse. Og som jeg koste meg her en hel kveld. Bakdelen er jo at gjøre lista mi nå er voldsomt mye lengre enn før. Jeg som jo hadde fått kontroll over den i løpet av våren. 

Og her er storprosjektet mitt i våres. Et sengeteppe til dobbeltsenga på hytta. Jeg tegnet om fanamønsteret og heklet det i c2c. Det har tatt 3 mnd. Men har ikke heklet hele tiden fordi det er skrekkelig tungt og holde på med. Det må flyttes hele tiden og det gikk med 68 nøster så det veier jo 2,5 kg. Garnet kostet 1496 kr. Og salgsummen er ikke satt. For den blir rett og slett for dyr. Jeg kunne strikket 7 kofter på samme tiden og de tar jeg over 2000 kr stykke for. Så da kan en jo tenke seg hva det koster å kjøpe et slikt. Så dette er altså ikke til salgs. 


Her er det lagt ut på verandaen da gulvene inne ikke er store nok. Det måler 200 x 200 cm.


Så nå er det å finne frem heklenåla og starte på datteren sitt mariusteppe til dobbeltseng.
Det er hennes ønske. Hun er første i rekken og minste datteren må vente til den eldste sitt er ferdig. Hun har valgt tema og halvparten av garnet er kjøpt inn.

Og nå er det rosafantomet som er igang. Litt til både a Bessa og til miniprinsessa her. 


Jakke til Bessa og kjappstrikkskjørtet til miniprinsessa er på pinnene. Samt at jeg i stua nå hekler sammen et teppe med willows ruter og fester tråder på fanateppe. Må ta litt av gangen på det teppet. Selv om jeg har festet mye tråder underveis.


Her står jeg og spinner på håndtein på lørdag på Aukradagen. Vår lokale festdag her på øya. Med hjemmelagd håndtein av CD plater og flagg, m.m.


Og så på lørdag bare det hjem å strikke dette båndet til shortsen til miniprinsen. Han må jo også ha Bessa ting. Dette er kjedelig syntes jeg. Men 4 masker ble for mye så da måtte mølla vike for minipinnene. De er supre til slike ting. Kjøpt på Ebay for 30 kr. Da alle størrelser fra 2.0 til 3.75.


Og her er shortsen ferdig. Det er klompelompe og den er strikket i originalgarnet. Det var jo på salg nå i mai. Så da måtte en passe på og hamstre litt.
Så her blir det Merino ekstra fin og babymerino en stund fremover. 
For ikke å glemme noen nye putedesign da. De har stått litt på vent siden hue ikke vil være med om dagen. Men nå skal jeg prøve å forholde meg litt til det som muligens feiler meg og da får jeg se om det femover kanskje kan bli litt mønster også.






Ingen kommentarer: