søndag 3. april 2016

På Ung Husflidskurs

Fredag satte vi nesa mot Åndalsnes og kurshelg. Som jeg gledet meg til å finne fokus på ting som kan lages med barn. Og gjett om en fikk mye innspill og inspirasjon til dette. Det flommet over at ideer og ting som kan lages både fra andre deltagere og fra instruktørene. 

Så i går satte vi igang med symaskin og stoff. Først litt trykking på stoffet med stoffarger og hvordan vi kunne lage en egen trykkblokk.


Her er nettet jeg sydde. Lagde en liten lomme på også til småting.


Og her er pompaduren vi sydde. Den er når ungene har fått sydd litt for denne er nok litt vrien for små barnehender. 


Jeg lånte et hjerte som ei hadde lagd trykkblokk av. Masse forskjellige stoff gjør pompaduren morsom.


Og restestoffer får virkelig bein å gå på med et slikt prosjekt. Så dyrt blir det ikke. 


Så var det allerede søndag, fy av meg og raskt tiden går når en er i et slikt miljø. Her ble det lagd en håndtein av en pinne og ispinner.


Denne er ferdigkjøpt, men supersmart. Så noe slikt må jeg enten få kjøpt eller få gubben til å lage.


Det er brukt fiske"snurrer" øverst så den kan snurres.


Og på meg ble det 25 meter garn på et par timer med håndtein. Lagde meg en av pinne, foring, tape og pinne. Så smart og den er faktisk veldig god. Så den blir nok brukt videre og det blir lagd flere. Håper det blir finvær på Aukradagen for da blir det spinning med håndtein.


Noen flere bukser til bordkortene ble det også i helga. Jeg passerte 23 stk på tur hjem. Og skal ha 25. Så de siste blir nok til i morra på vei til jobb.
Så da blir det å skjære kartongen i morra kveld.


Og noen roser ble det. Absolutt ikke fornøyd med det jeg fant på nettet så jeg lagd min egen. Denne legger jeg ut i gruppa mi på facebook som heter: Buglas Design.


Og teppe med snipp og snapp har vokst bra i helga. Trur jeg har heklet 10 rader imellom andre aktiviteter. Så nå har jeg startet å felle på toppen og det er 4 rader igjen før jeg skal felle i venstre også. Så da blir det en rute mindre for hver omgang, men fortsatt mange enkeltruter med forskjellige farger.


Fanateppe fikk hvile i helga. Nå her jeg over 30 nøster på en gang. Planken som er 130 cm holder ikke til dette teppe. Men litt ekstra foran og noen små som henger på teppe så går det greit. Det er 19 rader igjen før jeg kan begynne å felle oppe i hjørne. Det blir godt for da blir ihverfall ikke teppe noe større. For nå begynner det å bli rimelig stor og baksete. Det skal bli 200 x 200 cm.


Jeg har snart passert første stjerna i sin helhet. Blir en god del tråder på stjerna, men veldig lite på rutene og stripene. Men lider ikke av festenallergi så det går helt flott å feste tråder. Blir nok en runde en av de første dagene siden en har fått blå resept på å være i godstolen etter en omfattende skade i lårmuskelen.


Og forberede kurs og demonstrasjoner gjøres stadig fra godstolen. Her er et hjerte som skal være første prøvelapp til de som har lyst til å lære c2c. Denne er venstrehendt, men det blir en til høyrehendte også. Tar bare litt lengre tid da jeg er nybegynner med høyre hånd.

Så da får en ta kvelden og tusle på jobben i morra.
Og hjem til godstolen igjen.
Så er det sykehuset på tirsdag for å høre hva de har tenkt å gjøre med skaden. Antar det blir en god stund i godstolen fremover og mulig operasjon.
Men armene feiler det ingen ting så da kan en kose seg med håndarbeide.




Ingen kommentarer: