tirsdag 23. februar 2016

En superflott dag

Gjett om denne jenta har kost seg i dag. 
Noen timer med strikking for barn som er hjemme i vinterferien.
Aukra Husflidslag satte igang med dette i høstferien i fjor. Mange grunner ligger bak. En av de er at unger som har vært hjemme i ferien skal få litt aktivitet utenom det vanlige. Og selvfølgelig ønsker vi jo at flest mulig skal kunne kunsten av å strikke.


Her er det ei som koser seg med pinner og garn. Disse ungene blir så raskt dyktige. De imponerer stort med sine ferdigheter. Sist lærte de å strikke og å felle av. Nå lærte noen av de å legge opp, samt at flere lærte å felle av. Montere og fest tråder. Så i går var ønsket å kunne strikke med flere farger. Så da må vi prøve å få til noe som vi kan starte på i høstferien. Men vi klarer nok ikke å gjøre det ferdig. I utgangspunktet er det tenkt på et pannebånd. 
Og så blir det å lage en ny figur. Etter en liten spørrerunde så dukket det opp ugle flere ganger.
Så da får en prøve å finne ut hvordan en kan lage en slik enklest mulig.

Denne gangen ble det noen påskeharer. De begynner å strikke veldig jevn og fint etter kun 2 x 3 timer. Imponerende hvordan de tilegner seg lærdom så raskt.

Nyheten denne gangen var en hårstrikk. Flere strikket denne i dag både i rosa og hvit. Det er en vanlig hårstrikk inni og så sys det bare rundt den når den er ferdig strikket. 

Såpeposen vises her. Den er superenkelt å strikke. Bare rett frem og tilbake og så sys den sammen i sidene. Knytes sammen med silkebånd i toppen. Så kan den legges i klærne så det blir en god lukt i de. Da slipper en vond lukt i klær som brukes lite.

Og frukt / kanelsnurrer ble det i dag før ungene gikk hjem. Som de koste seg alle sammen. Hadde knapt tid til å spise før de satt med strikketøyet i hendene igjen. Alle ble ferdig med et produkt de kunne ta med seg hjem. Stolte som haner forsvant de ut døra. Ei ville helst være igjen en times tid så hun kunne strikke videre.

Da fikk jeg strikken og montert ferdig vognpynten til barnebarnet som skal komme en av de nærmeste dagene. Nå er det kun vognposen hans igjen. Så den må lages de nærmeste dagene. Men ryggen er ikke på strekk om dagen. Og da har en også svimmelhetsanfall. Så på søndag raste jeg ned 5 trappetrinn. Så det verker litt her og der, men er bedre i kveld etter litt mer aktivitet enn vanlig i løpet av dagen.

Så tok jeg tak og gjorde ferdig de de 3 siste pannebånda. Så da er det å levere de til kommunen til uka. Og så er det nok bare å starte på luer og votter igjen. Men har sokkene i bakhodet så jeg håper jeg får satt de ned på papiret snart. Men først er det å designe ferdig et babyteppe som skal til et barnebarn som kommer i juli. Det blir det 8 her i huset så nå er det en anselig barneflokk. 
Blir travelt for denne damen fremover.

Og så oppdaget jeg i går at jeg hadde nok heklet litt vel mye disse dagene uten å feste noen tråder. Så da ble det en real fest i går kveld. 

Og her viser mariusmønsteret seg i det neste teppe. Jeg har igjen 5 omganger før jeg skal felle i høyre side. Da vil det si at det har blitt 2 meter høyt. Og det er 140 cm bredt siden jeg nå har kommet langt forbi der jeg startet å felle i venstre side. Men det er mye jobb igjen. Har ikke fått heklet veldig mye den siste tiden så det tar nok litt lengre en 1 mnd. 
Men det vokser litt for hver dag som går. Og når en begynner å felle oppe så blir det en rute mindre for hver gang. Og en kommer lengre og lengre bort på mønsteret. Så det ensfargede partiet blir mindre og mindre. Gleder meg til å bli ferdig med dette teppe. For da må jeg ta opptelling på hvit garn og se om jeg har nok til neste mariusteppe. Det er til dobbeltseng, men er 150 cm høyt og 200 cm bredt. Så det har mye mer mønster enn de to jeg har heklet / hekler nå.

Så da blir det å feste tråder en times tid her før en kryper til køys for å gå på jobb i morra.





Ingen kommentarer: