søndag 17. januar 2016

Hyttehelg

Som vi koser oss på hytta. Skuldrene lavt, vedfyring, vannbæring, matlaging, knallgode middager, vintersport på TV og håndarbeide.
Reine luksusen å ha hytte, men en betaler jo for det også ja.
Syntes vel eiendomsskatt på en hytte er vel drøyt når en ikke ser noe til de pengene. Kunne tenkt meg å sett hva de går til ja....
 
Så her er varmtvannstanken vår. Vi har vurdert å legge inn helsårvann, men det kommer på over
200 000 så det sitter veldig langt inne. Men når vi gjør noen endringer nå så tenker vi på at det muligens blir lagt inn. Men jeg er vant til å klare meg uten vann på hytta om vinteren. Det er å tenke smart så en tilrettelegger for det.

Og i går var det snøvær nesten hele dagen. Men hva gjør vel det når det er godt og varmt inne, sport på TV til`n far og håndarbeide til a mor. Da rusler dagen av gårde.
Og måkingen går jo som en lek så lenge han far har tilrettelagt det med at rekkverket på verandaen tas av om vinteren. Bare å skyve snøen rett ut.

Og anekset som jeg har blitt veldig glad i. Så til sommeren gjenstår det å få inn seng og litt annen stæsj. Det blir slik at den kan heises opp langs veggen når den ikke er i bruk. Og så praktisk med et sted der en oppbevarer sommertingene. Slipper å flytte grillen ut og inn fra gangen. For soverommene var fulle av sommerting. Men nå er alt plassert i dette lille huset.

Og bestemorruter har vært tema de siste månedene. Et teppe av restegarn med 70 ruter som ble ferdig i helga.
 
Og middager må jo til i helgene også. Siden vi ikke har innlagt vann så prøver en å spare mest mulig. Så dermed blir grønnsakene pakket inn i folie og dampet i stekeovnen.
Potetene bakes også i ovnen. Så da har en spart flere liter vann allerede.
 
Slik ble bestemorteppe. 140 x 200 cm og består av 70 ruter. Jeg hadde heklet 80, men da er jeg allerede på tur til et nytt teppe. Og restegarn mangler det liksom ikke på her i huset.
 
Brukte vel en halv kasse med restegarn og da er det langt over en kasse igjen. For ikke å snakke om alt jeg har hjemme. Fant brunt gammelt garn som neste skal hekles sammen med.

Og så oppdaget jeg noe smart i går. Bruker salt i lyslyktene mine så ikke lysa skal stå rett ned på glasset. Dette lyset rant utover og det blandet seg med saltet. Dermed kunne jeg bare plukke det opp uten noe form for skraping og vasking. Så kjekt.... så her blir det å kjøpe mer salt og gjøre det på resten også.
 
Kjekeste saken jeg har lagd selv. Skrotposen som datteren min ønsket seg. Noe som er raskt å ta vekk fra bordet når ungene dukker opp sa hun. Og dermed var skrotposen født. Den har utstyr rundt og trådender oppi.
 
Prøvde meg på vognpynt i helga for jeg fant beskrivelse på disse som opprinnelig er gryteskrubber. Så i morra er det å finne trekuler som passer. Og så blir det å hekle noen kuler også. Kjekt at det ikke blir for tungt. Jeg har funnet frem rester etter liftgardiner som snor og har bestilt klyper på Ebay.
Så da blir den ferdig om ikke så lenge.
 
Her fant jeg uglene:
 
Og jeg ha i et par uker planlagt vognposen til neste barnebarnet. Har prøvd å tenke ut hvordan jeg ville hatt min til mine barn for 30 år siden. Så da var det bare å sette igang i helga og teste ut. Først prøvde jeg meg på ugla med en prøvelapp. Meget godt fornøyd ble jeg. Så var det å regne ut hvor mange masker en skulle ha. Med viskosebambus fra Sparkjøp som har 85 meter på nøste og strikkes på pinne 4. Satt å regnet og regnet, regnet om igjen. Og så la jeg opp masker. Da oppdaget jeg at et par ting ikke var tenkt på. Så da var det å rekke opp igjen. Regne på nytt og der satt den ja.
 
Og siden jeg dumpet over dette bildet så gjorde jeg det litt om slik jeg ville ha det.
Med litt fletter og perlestrikk så satte jeg det sammen og er veldig fornøyd hittil. Er veldig spent på knappene jeg bestilte på ebay passer og for ikke å glemme om de har rett størrelse.
Så i kveld har jeg bestilt glidelåser fra Stoff & Stil og så ofrer jeg en dyne hjemme for jeg driver å bytter ut til dundyner. Men så sa ei på jobben at du kan jo fore posen innvendig med pels. Og jeg har jo en pels liggende som er i brun. Det var et knallgodt tips. For pels kan jo vaskes i maskin hvis en gjør det rett. Så da gjenstår det å se hvordan posen blir.
Men i morra blir det å gimpe siden jeg skal holde kurs til helga....
 
Så da var helga over og jeg har fått gjort masse håndarbeide og har full kontroll på vognposen som er siste prosjekt før neste barnebarnet dukker opp i slutten av februar (etter planen).
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


Ingen kommentarer: