søndag 24. januar 2016

Hjemmehelg

Hjemmehelg og kursing ble det denne helgen.
Lørdag var det lagt opp til gimpekurs på Hansgården på Averøya.
Fem deltagere var påmeldt. Vi hadde plass til 12 stk. Det er supert fordi fem stykker er en akkurat passe gjeng. Da lærer de mer enn hvis det er 12 stk. Vi får bedre tid også. En av venninnene mine var med som ekstra hjelper og hun er høyrehendt så det er kjekt. Hun er også god med gimpekroken. En jakke er under oppseiling hos henne. Den blir lekker. Jeg er i ferd med å jobbe frem en hals som senere skal bli til en genser. Det er så lite med mønstre at jeg håper at vi får til en folder eller en bok etter hvert.
For det trengs virkelig.

 
I dag kastet jeg alle magebeltene fra i fjor. Det ble 754 stykker til sammen. Det ble mye tepper i fjor og det blir det jaggu i år også. Men det er ingen problem fordi jeg faktisk alltid har vært glad i tepper. Så hos meg brukes restegarnet til nettopp dette. Så det verner jeg om. Ingen ting gis bort. Og jeg gleder mange med mine tepper. Også dagsenteret får et hvert år.

Men ingen fare for å gå tom for garn. Lageret er litt vel stort så målet er å få alt ned i bokser i løpet av året. Men tviler vel egentlig på at jeg klarer det.

I kveld ble det vaffelstrikk. Ventetiden mellom hver vaffel utnyttes til å benyttes til strikking. Har alltid gjort det. Så her er det å kose seg med det en gjør og utnytte tiden best mulig.

Ser noen klager over at de får en veldig bred stripe når de feller av sokker. Men de gjør det fra retta. Hvis en tar det fra vranga så strikker en to masker sammen, gjentar og så drar en første maske over maske nummer to da blir det slik som på bildet. En strikker sammen samtidig som en feller. Det ser ut som en har masket det sammen når en drar det ut. Noen syr maskesting på skuldrene, men skjønner ikke helt hvorfor når dette går mye raskere.

Her har jeg funnet frem restegarn og noen nyinnkjøpte nøster til ene barnebarnets teppe.
Det blir Mini Mus på henne til sengeteppe på juniorsenga.
Hun har bursdag i mars så da tenkte jeg å ha det ferdig.
Må også huske på at hun skal få en gave når hun blir storesøster.... hm... å skal det blir a?

Her er diagrammet. Jeg fant det her: Mini Mus Satte bildet inn i et Word dokument og klipte det ned til det jeg skulle ha. Regnet meg ut fra bamseteppe så det blir omtrent 100 x 140 cm. Det ble 2 ruter rundt alle fire veiene. 

Og så har jeg startet på barnebarn nummer to sitt mariusteppe. Det har 91 ruter i bredden og har 61 masker opp til mønsteret i høyden. Mønsteret har jeg hentet ut fra et genserdiagram fra Sandnes.
 
Så langt kom jeg i helga. Heklet opp 7 nøster med lilla. Og er i gang med hvit i den nederste borden. Det blir lagt bort når garnet til Mini Mus teppet kommer i hus.

Og gleden ble stor når han far kom med denne... Den er 100 cm bred og 17 cm dyp. Nøstet går rett nedi og ligger stødig. Det er plass til ca 20 nøster i bredden. På mariusteppe bruker jeg 28 stk på det meste, men på andre sjelden mer enn 20 nøster så jeg landet på det.
Dette er en prototype som jeg tester ut. Han vil lage en som er mer for seg gjort senere. Men han har utstyret sitt et annet sted.
Det er venninnen min som kom på ideen så hun må også få en.

Så da er det å kose seg videre med mariusteppe resten av kvelden. I morra er det jobb og så hekling på kvelden. Og så får det vel bli noen pinner på Marthejakka mi også.




Ingen kommentarer: