søndag 27. desember 2015

Stille heklejul i heimen

Da var jule i heimen over selv om jeg personlig er mer inne på solsnu markering. Har kost meg riktig så godt med gubben og håndarbeide.
Det er godt å være oss to selv om jeg også gjerne ville vært hos barnebarna, men siden de alle bor langt unna så blir det vrient.
Så her er det konsumert masse god mat og heklenåla har nok vært mest i bruk.
 
Jakka til dette settet gjorde jeg ferdig før jul. Og i jula ble det bukse og lue til settet. Det er igjen et helt nøste med  garn så det blir et par sokker og et skjerf som denne lille tassen kan bruke neste vinter. Kjekt å få lov å lage hentesett. Dette blir det 4. barnebarnet som kommer til verden i slutten av februar. Jeg antar at det blir det siste. Men kan kose meg i mange år med å lage ting til de. Når 9 åringen selv ber om ullbukse som bessa har strikket så vet en at ting blir brukt. Fleecebukse er altså ikke et alternativ der i gården.
 
Og julegaver fikk jeg noen av. Vi er ikke så stor slekt, men derimot så blir de meget godt mottatt. Disse maskemarkørene fikk jeg av en venninne. Og da jublet jeg. Jeg kjøper stadig slike av henne da de forunderlig nok forsvinner, men disse blir å passe godt på ja. Hun selger via Kreativt kaos på Facebook. Ta deg gjerne en titt...
Elsker ugler og dette var helt fantastisk flott. De er til og med for venstrehendte. Og de passer meg best.
Jeg fikk også flere gaver som: Massasjepute (gubben), kaffekopp lagd av barnebarna, garn, grytekluter / duk i julefarger, juletrepynt og flere ting med.
 
 
Og så fikk jeg julehjerte av de to eldste barnebarna. Det fikk hedersplassen i kjøkkenvinudet.
 
Og selvfølgelig har jeg fikset lutefisk til meg selv hele 4 ganger denne jula. Nest etter pinnekjøtt og krabbe er dette favoritten.
Og lille julaften kom broderen til gubben innom med krabbeklør. Og gjett om vi koste oss. Så her har vi spist alt for mye og beveget oss alt for lite.
Det ble en rusletur julaften og 2. juledag. En burde jo har gått minst to turer hver dag etter alt en klarer å trøkke i seg.
 
 
Og så var det storjobben som jeg planla og gjøre i jula. Dette skal bli sengeteppe til det eldste barnebarnet i bursdagsgave den 2. februar. Da fyller han 10 år og må få en litt stor gave. Sengeteppe blir ca 140 x 200 cm. Jeg kjøpte 40 nøster med marineblått garn og 15 hvite, det røde er rester etter gensere så jeg tok frem 3 nøster og det ser ut som det holder.
Jeg antok at det ble en meget stor jobb. Det traff jeg ganske bra på.
Hittil har jeg festet over 1000 tråder. Og antar at jeg nok havner på rundt 1500. Gubben teller trådene og jeg hekler og fester.
Nå feller jeg i begge ender og dermed blir det mindre og mindre for hver omg.
Jeg lager et eget innlegg om teppet der jeg beskriver selve teppe. Diagrammet på marius mønsteret er hentet fra ene folderen til sandnes med klassikere. Rett og slett diagrammet til et gensermønster. Jeg passet på at jeg avslutter likt som jeg startet.
 
Så da skal jeg skrive ned hvordan jeg heklet det med linker til hvordan en hekler corner to corner og diverse andre ting.
Det anbefales å hekle c2c i ensfarget før en startet på et slikt prosjekt.
For her må en ha tungen rett i munnen fordi mønsteret leses på tvers.
 
 
 


Ingen kommentarer: