mandag 28. desember 2015

Sengeteppe i mariusmønster

Har gått en god stund og tenkt på hvilke mønster jeg skulle velge til eldste barnebarnet på 10 år sitt sengeteppe. Og i høst ramlet det ned i hodet på meg at det måtte jo bli marius. Han skal jo ha dette teppet lenge og bruke det lenge, håper jeg.
Han ville ha mariusgenser i originalfargene så da var det helt greit å velge de.
Vurderte først et med mine craft, men det kan gå av moten så det er det bedre med noe som kan holde i årevis. Også når han blir voksen og flytter hjemmefra.
Så da fant jeg fram en katalog med marius diagram og tenkte ut hvordan jeg skulle hekle det. Valget falt på corner to corner som er en morsom teknikk å hekle.
Heklenål nr 4.0 ble funnet frem og jeg startet etter å ha handlet inn 40 nøster med marineblått garn, 15 nøster med hvit og fant 3 nøster med rødt i restehaugen.
Så heklet jeg et godt stykke for å måle ut hvor mye diagram jeg hadde plass til. Ønsket var jo at det skulle ende på noe rundt 140 x 200 cm.
Det gikk 35 nøster med blått, 10 med hvit og 3 med rødt.
Og når jeg nå måler det så bommet jeg litt. Det blir 142 x 202 cm.
Og da gliste jeg litt for jeg hadde ikke forventet å treffe så bra.
Når jeg var kommet til mønsteret så oppdaget jeg kjapt at dette ville bli en trådfest uten like. Og ja det ser ut for at jeg får rett her.
Jeg antar det blir ca 1500 tråder å feste, men hadde en forventning om at det ble noe rundt 750.
Så hvis en ønsker å lage et teppe så bør en bli god på c2c først.
Her er en super video som forklarer hvordan en hekler det i ensfarget.
Og her er video til hvordan det hekles med farger.
Lag gjerne en pute før en startet på et slikt stort prosjekt.
Dette startet jeg med. Det er håndterlig i henhold til antall tråder. Det ble en god del tråder å feste på dette. Diagrammet på dette ligger i facebookgruppa som heter Corner to corner (c2c) Skandinavia.
Eller finn deg et diagram som har rundt 25 ruter. Det er mindre og enklere å holde på med.
Dette var prosjekt nr 2.
Her ser en også trådene, det ble 97 tråder på dette teppet.
Så lider en av festenallergi så dropp slike tepper.
Her har jeg kommet godt igang med mønsteret. Etter at jeg har heklet borti 60 ruter på tvers nede.
Når jeg tegnet opp diagrammet på et pcprogram for at jeg skulle få full oversikt så landet jeg på 91 ruter i bredden. Og det må være klart før en kommer til mønsteret hvor langt det skal være fordi diagrammet da startet før lengden er nådd.
Når jeg hekler så har jeg alle trådene på en side. Dermed hekler jeg teppe ene veien med trådene ned og andre veien med trådene opp. På den omgang med trådene opp så flytter jeg de frem til meg når jeg har heklet en farge. Dermed holder jeg de på samme side.
Når jeg snur så snur jeg samme vei frem og tilbake hele tiden. Det gjør at garnnøstene ligger riktig hele tiden og jeg hekler meg frem og tilbake.

Og dermed dukket det opp mer og mer tråder, litt overrasket over at det ble så mye.
Når en hekler c2c så kan en ta med seg tråden til neste rute, men over to stk går ikke. Det vil vises siden det er forskjellig farge på tvers av mønsteret.

Og enda mer tråder. Så da begynte jeg å feste tråder. I timesvis satt jeg. Så da lærte jeg meg kjapt til å hekle seks omganger og så feste tråder. Da ble det håndterlig syntes jeg.
Det ble 2009 tråder til slutt.

Og mønsteret tråde frem og jeg begynte å glede meg til at jeg nådde toppen, for bunnen var alt nådd med siden 91 ruter. Selvfølgelig var jeg spent på å måle og når jeg så at det ble 142 cm så jublet jeg for da viste jeg at det ville bli ca 200 cm i høyden.

Og her hadde jeg nådd toppen og da ble det å hekle innover i begge sider og etter hvert mindre og mindre masker for hver omg.
Og med glede kunne jeg se at det var 202 cm langt.
Traff så godt som jeg kunne forvente.

Og trådene tok jeg vare på. For dette måtte blir rekord. Aldri har jeg lagd noe som det er så mye tråder på. Og når jeg hadde nådd toppen så passerte jeg 1000 tråder i posen.
Gubben teller og setter de sammen 100 og 100.
Er veldig spent på hvor mange det blir, men vi har gjettet 1500 tråder.

Og så måtte jeg forevige det i går kveld. Flere har spurt om de snart får se bilde. Så da lag jeg det ut i noen grupper på Facebook og reaksjonene dukker kjapt opp.
Overveldende reaksjoner om hvor flott det blir.
Og ja jeg er meget godt fornøyd og kan med stolthet overlevere dette til mitt eldste barnebarn på 10 års dagen den 2. februar.
Han bor 75 mil unna så det må nok sendes. Men mamman pleier å være flink til å filme når ungene får gavene av meg.
Det er fantastiske minner å se på.

Så lurer du på noe så send meg epost på: jannew63@ymail.com så kan jeg forklare så godt jeg kan. Deltajebilder er ikke smart av det jeg lager siden jeg er venstrehendt og dermed blir alt speilvent for de høyrehendte. Men er du venstrehent så skal du få detaljebilder tilsendt på epost.

Så liker du fiklearbeide, trådfesting og har god tid så sett igang.
Det er knallgøy og en får et unikt produkt.
Så da var det å hekle teppet ferdig.
Jeg sniker inn et bilde her nederst når hele teppet er ferdig.
Og så er det å høre med mamman om hvilke farge søstra vil ha.
Tenker jeg starter på det og har det som langtidsjobb førstkommende år.

Og så er jeg jo veldig spent på om de som "eier" mariusmønsteret gir ut dette for salg...
(Beklager, men jeg gliser nå).

Og slik ble det.

Her et bilde tatt på hytta.

Og her ligger det på verandaen på hytta.

Lykke til



2 kommentarer:

Line sa...

Jeg bøyer meg i hatten :)
Du er bare helt rå!
Fantastisk prosjekt med et stålende resultat.

Buglas design sa...

Tusen takk.

Jeg bestilte akkurat lilla til et mariusteppe til.