mandag 7. september 2015

Lyslykt

Jeg har en tid tenkt på glassene vi fikk til jul for et par år siden.
Jeg syntes de var litt vel store til å ha på hytta. Så jeg kjøpte noen mindre som jeg i dag har der.
Og siden denne jenta elsker gjenbruk så var jo tanktene når jeg flytte hobbyrommet mitt opp på loftet å lage lysglass av de.
Men har ikke fått den rette tanken før jeg på vei hjem fra hytta kom på hvordan de burde se ut.
Glasset er 16 cm høyt og diameteren oppe er 7 cm.
Og slik ble den første som jeg ble meget godt fornøyd med.
Jeg har 6 stk til sammen så det blir gaver av 4 stk. For 2 stk vil jeg ha selv. en i hvit og en i rød til jul.

Etter mengder med gode ord på Facebook i løpet av kvelden og et par spørsmål om hvordan den er lagd så kan jeg jo skrive det ned. Jeg tok også noen bilder så det kan være enklere å se hvordan de er lagd. Noe mønster blir det ikke da slikt må tilpasses hvert enkelt glass.

Først så heklet jeg rundt på toppen.
La opp 3 lm (luftmasker) og heklet en "klase" i den som består av: 3 st (staver), 2 lm og 3 st.
På ene siden hekles det 1 st på slutten av omg og 3 lm på starten av omg. 
På andre siden hekles det 5 lm.
De 5 lm skal vende nedover og det er de det hekles klasene i.
På bilde har jeg satt på maskemarører (fra Kreativ kaos på Facebook). Min havnet på 26 klaser med 13 buer av 5 lm. Da satte jeg på 2 markører tett inntil hverandre bak og 1 imellom på resten.

Slik ser det ut da.

Og slik henger det over glasset.
Pass på at det ikke blir for stramt eller for slakt.

På klasene som går nedover så hekles de på samme måte som klasene rundt, men på starten hekles det kjm (kjedemasker) frem til lmbuen.
På min ble det 10 klaser, men dette må avpasses til hver eneste glass.
De går ikke helt inntil stetten.

Da ble det slik. Min har da 7 stk rader med klaser som går nedover. Noe tettere enn det syntes jeg blir for mye.

Så heklet jeg 2 lm i toppen på hver "stav" og 4 lm imellom.
Ingen masker imellom de som er tett sammen. Pass på at det blir passe stramt.
Tre så på heklingen.

Sy sammen og fest trådene.

Jeg fylte glasset med grovsalt og brukte et lite tlys da jeg ikke liker de store fordi de blir så varme.
Ønsker en å bruke lys med batteri så er jo det valgfritt.
Lurer du på noe så send meg en epost så svarer jeg så godt jeg kan.

Lykke til :)







Ingen kommentarer: