torsdag 30. juli 2015

Strikkepose

Jeg så en dame på strikkekafe som hadde en "skopose" som hun sa.
Denne synts jeg var meget praktisk til mine håndarbeider.
Men så surfet jeg litt på nettet og fant ut av disse var vel avanserte å sy for nybegynnere.
Så jeg lagde en forenklet versjon.
Her kommer beskrivelsen.
Slik ser den ut.
Valgte å lage den andre litt større, for den minste ble vel liten.

Glidelås 40 cm
Stoffbit på 40 x 50 cm
For hvis det er ønskelig, jeg forer de enten med ubleket lerret, gamle dynetrekk eller gamle voksduker. De klippes i samme størrelse som ytterposen.
En hank på 12 x 28 cm.

Stryk hanken først 3 cm inn på hver side, så dobbelt.
Da blir den 4 dobbelt og tåler litt mer og er da ca 3 cm bred.

Brett den slik.

Og en gang til midt på, da blir den fire dobbelt.

 Sy så selve posen.
Legg stoffene vrange mot vrange og zikk zakke rundt de, eller gjør det under prosessen.
Legg glidelåsen rett mot stoffets rettside på den siden som måler 40 cm.
Sy alle tre lagene sammen.


Åpne glidelåsen og brett stoffet bak glidelåsen, sy en strikning over alle 3 lagene.
Dette gjør at stoffet holder seg fast og ikke buler innover mot glidelåsen.


Sy den andre siden av glidelåsen på samme måte.


Legg posen sammen så glidelåsen ligger midt på oppå posen.
Sy en søm over glidelåsen i enden der åpningen ikke er.


Brett så til hjørene på denne måten:

Sømmen ligger da midt på. Legg et målebånd (eller sømometer som jeg bruker) oppå for å måle at det er likt på begge sider.


Er den ikke lik så forskyv slik at det er ca 4 cm på hver side.

Mål så 4 cm inn og sett et merke.

Sy da tvers over denne flippen slik nåla står.
Da er første hjørne ferdig.
Gjør tilsvarende i andre hjørnet.

Sy toppen (siden med åpning på glidelåsen) på samme måte, men husk å legge hanken inni før sømmen til hjørnene syes.
De legges inn slik at det blir ca 1 cm innenfor sømmen.
Pass på at de ikke blir tvinnet.

Slik blir sømmen på tvers av posen.

Vreng posen og den er klar for bruk.

 Dette er da den enkle utgaven. Søker en på google så finner mange forskjellige måter å sy de på.

Lykke til 












Ingen kommentarer: