fredag 31. juli 2015

Teppet mitt med willowsruter

Jeg har heklet noen tepper med den flotte willowsruta og har fått noen spørsmål om hvordan jeg hekler de sammen.
Så da prøver jeg å beskrive det her.
 
Dette er teppet jeg heklet til datteren min i vinter. Det er heklet i Alpa fra Europris (Gjesdalgarn).
Et fantastisk garn å hekle av. Hekler et til nå og når det er ferdig blir det et til i samme garnet, men i andre farger. Lurer på et til meg selv.
 
Mine tepper har 140 ruter. Da fordelt med 70 stk i natur og resten i ymse farger som jeg varierer fra teppe til teppe.
 
På selve ruta så kutter jeg ut den siste omgangen med fastmasker for da syntes jeg det er enklere å hekle de sammen.
 
På denne linken finnes willowsruta trinn for trinn og med diagram.
 
Da sarter jeg med 2 ruter i fargesammensetningen jeg bruker. Har tegnet meg eget diagram på det.
Så fester jeg tråden i ene enden og hekler 1 fastmaske (fm), så hekler jeg 3 luftmasker (lm), 1 fastmaske etter de 3 stavene (st), 5 lm, 1 fm, 3 lm, 1 fm, 3 lm, 1 fm, 5 lm, 1 fm, 3 lm, 1 fm. Da har jeg heklet sammen første ruta.
Så legger jeg 2 ruter med vranga mot hverandre og forsetter bortover til jeg har 10 stk på rekka.
 
Når jeg har heklet sammen alle i bredden. Så hekler jeg de sammen i lengden på samme måte.
 
Når alt er heklet sammen så blir det kanten rundt.
 
 
Jeg fant den på denne bloggen. Den passer helt perfekt til 12 masker som jeg da fikk til.
Jeg starter på en langside etter et hjørne og hekler da 12 st med 1 lm imellom.
Start i hjørnet og hekle 4 lm (1 st og 1 lm), hopp over 1 st og hekle 1 st i neste, så 1 lm, 1 st, lm, osv. Telle så antallet er rett. Det stemmer ikke i bredden for det blir 1 st for mye, men jeg hopper bare over 2 på slutten og rett borti hjørnet.

Hjørnet har jeg dessverre ikke noe beskrivelse på nå, men har startet på kanten rundt på mitt 3. teppe så da lager jeg beskrivelse av det når jeg kommer dit.
Det oppdateres når det er klar her under dette bilde.
 
Så dermed går jeg tilbake til teppet og hekler det ferdig.
Her sees det slik det var på onsdag kveld denne uka, da manglet jeg å hekle i lengden på alle lappene.
 
Lykke til
 
 
 
 
 
 


Ingen kommentarer: