lørdag 20. januar 2018

Lørdag og hviledag

Lørdag er som regel hviledag her i heimen. Men i dag ble det vasking av bad og steaming av badekar med damperen. Et stort boblebad trenger en grundig vask iblant siden vi bruker det ganske ofte. Det er absolutt det beste for min kropp. Dusj er et mareritt for da synker kroppstemperaturen min voldsomt. Og smertene er skrekkelige. Så et varmt bad er virkelig behagelig for kroppen.

Siden jeg var på dagsenteret i går så ble det noen kluter. Jeg strikket faktisk 2,5 kluter på den tida jeg var der. De skal være servietter til en konfirmasjon neste år. Så jeg har god tid til å strikke 60 stk. 
Denne designet jeg selv og er gøyal å strikke enda. Men blir nok lei på slutten ja. 


Flere har spurt etter mønsteret så det lager jeg og mulig det dukker opp i gruppa mi på Facebook.
For når jeg skal lage noe så ender jeg alltid opp med å lage noe som jeg selv har lyst til. Mønstrene jeg finner frem blir ofte raskt puttet bort igjen. 
Så jeg er spent for jeg har kjøpt olablå merino ekstra fine til en kofte til meg selv om jeg lager mitt eget mønster eller bruker et jeg finner. Problemet er jo at det er alt for mye fint til å bestemme seg. 

Jula er absolutt ikke ferdig her i huset siden jeg i går leverte en julestjerne på bestilling. Så nå går det snart året rundt med juleting. Julemønstre selges like mye i januar og juli som rett før jul. 
Så her får det lages flere mønstre så jeg ikke går lei av å strikke modeller....


Dette er KK sin julestjerne som ei bestilte. Jeg hekler og strikker litt for andre i perioder, men har sjelden tid til veldig mye. For design av nye mønstre tar tid. Og siden jeg nå har kjøpt strikkemaskin og skal bevege meg inn på et marked med ferdig strikk fra denne så blir det enda mindre håndstrikk. Men nye mønstre i interiør vil stadig dukke opp for håndstrikkere også. For det liker jeg veldig godt og strikkemaskinen er litt stor for å dra med seg. 

Så her er første test strikk til pute for å finne rett antall masker til riktig strikkefasthet på de garntypene jeg har kjøpt hittil. Det er mye prøving og feiling for å få til ting rett. Et dataprogram som er helt nytt. Ligner mye på det jeg har til håndstrikk, men avviker også en god del på noen felter. Så på mandag håper jeg at jeg får bibelen til dataprogrammet så jeg kan ta det med på tur til uka. 


Denne prøvelappen er i lammeull fra Rauma. Det leveres på spoler ferdig vokset. Jeg er ikke helt overbevist at dette er rett, men det gjenstår å se når jeg får garnet fra Holst i Danmark. Det har meldt sin ankomst inn i Norge så mulig jeg får det før jeg setter nesa nedover midt i uka. 
Hvis ikke så har jeg nok med å lære meg mer i programmet og forstå at jeg må rette meg etter maskinen og ikke motsatt. For på håndstrikke programmet er det meg som er sjef. 


Ingen kommentarer: