søndag 21. mai 2017

Kosedager i mai

Mai måned er det ofte stille og rolig for det meste. Og det benytter jeg til å bedrive late dager med håndarbeide. Jeg har lenge prøvd meg på rokken. Men har slitt med å få det til på grunn av fibromyalgi. Kroppen har ikke villet lystre. Så før helga så tok jeg den med fordi vi skulle ha spinnetreff på hytta mi. Jeg har hittil brukt håndtein for det har jeg fått til. Men etter spinnetreffet lørdag så fant jeg fram rokken og sa til meg selv at nå skal du bare knekke denne koden. Om det så skal ta ukesvis så skal den knekkes. Og forunderlig nok så knakk jeg den der og da. Så det raste unna med rokken i går kveld. Jeg spant et helt nøste med forgarn og tivnnet sammen alt jeg hadde spunnet både på håndtein og på rokken. Gøy å endelig få det til, men trenger meg øvelse merker jeg. Og kroppen vil ikke være med på det, men vil den ikke så skal den. 
Så det blir pauser innimellom ja. Og de benytter jeg til å strikke på en pute. Har ei som jeg ikke var fornøyd med fargene på så da må den restrikkes. Og så skulle jeg inn for å blogge og hva skjedde da. Joda da var jeg igang med å designe en ny. Blir litt forunderlig over alt som jeg bare må ha ned på tegnebrettet av ting. Det bare flommer over på en måte. 


Forrige uke ble denne strikket ferdig. Faktisk på 17 mai. Dette er en duk som er spesialdesignet til gruppa Kunststrikk along på Facebook. Den er dedikert til en dame som døde i våres etter en lang kamp mot kreften. En ekstremt dyktig kunststrikker som fikk en duk med sitt navn på. Designeren har akkurat gitt ut en bok med kunststrikk. Hun heter Aashild Knutsen og kan treffes i aktuelle gruppe hvis en ønsker å kjøpe boka hennes. Den kommer også på nettet etter hvert. 

Så var det denne saken her da som jeg strikket for noen år siden, men den var litt kort fra ermene og opp så da ble det en ufo. Men i strikkepodkasten i vinter fant jeg ut at jeg måtte ta tak i den. Og nå er den ferdig. Veldig godt fornøyd siden den er en sånn blitilmensenstrikker genser.


Her er bilde av stoffene mine på loftstua. På tide å rydde ja. Og det skal gjøres for dette er siste rest av usortert på det rommet. Garnet har jeg fått orden på. Og alle småvarer og maskiner. samt restegarn.


Så i dag er det aksjon stoffer på syrommet. 


Siden jeg kjøpte meg nytt rundt bord for å kunne bruke runde duker så måtte jeg jo ha noen nye selv om jeg har en god del fra før. Denne falt jeg for med en gang. 
Den har 84 omganger og måler ca 70 cm. 


Så var det jo spinnetreff i slutten av mai som vanlig her på hytta. Og håndtein var med. Det ble nesten et nøste med håndteinen for rokken ble funnet frem.


Og her er resultatet etter at jeg knakk koden på rokken. Superglad for at jeg endelig er igang.
Det er så gøy å lage litt garn selv. Kunne alt fra sau til ferdig plagg. Dette skal bli et par tøfler til meg selv regner jeg med, Må veie garnet før jeg vet sikkert. De blir vel stående på en hylle uten å bli brukt. En har jo nesten ikke råd til å bruke det når en har gjort så mye jobb selv. 

Så da er det å sette nesa mot Gossen og rydde loftstua.

Ingen kommentarer: