lørdag 15. april 2017

Påske på Furustua

Nå er vi alt langt inne i påsken og jeg har strikket og strikke. Samt heklet litt. Mye restegarn i brun/ beige toner forsvinner her i rekordfart med c2c. 


I dag påskeaften startet det med et fantastisk vær. For her har det regnet, snødd og blåst. Så i dag ble det en utedag. vi drakk kaffe ute, vi spiste til og med grillmaten ute. Det er vi absolutt ikke vant til på disse breddegrader på denne tiden.


I går fanget jeg harefar og haremor med ungen imellom seg. De satt nok å diskuterte hva de skulle putte i alle påskeegga i år.


Disse ble spist i dag. Kjekt å gjøre de ferdige før en griller de. Eller varmer de kan en vel heller si. Pølsene ble grillet på bålpanna. Endelig er den i drift igjen.
Så blir det jo litt strikking i påsken. Jeg startet på Elgputa før påske og tok den med meg. 


Og slik ble den. Den er tegnet fra en gardin fra en Facebookvenn som jeg har kjent i 8 år nå. Så da blir den nok strikket til deres hytte også.


Kyllingputa er gøyal å strikke. Her er den strikket i oransje og hvit av den ene teststrikkeren min.
Er sååå kjekt med disse testerne som også sjekker ut mønstrene.
Dette mønsteret blir dessverre ikke tilsalgs på en god stund. Dette bygger på at jeg nå skal over på arbeidsavklaringspenger hos NAV. Dermed blir det ikke noen nye mønstre før arbeidssituasjonen min er avklart. Så frem til det jobber jeg nå med å lage flere puter og andre ting som nok blir til en bok.
Men det vil fremtiden vise.


Og så strikket jeg kyllingputa til min egen sofa på hytta. Da brukte jeg Kauni garnet og nøstet av litt på det mørkeste. Resultatet var at jeg ble veldig godt fornøyd.
Putene blir forøvrig tilgjengelig som ferdige puter siden en av mine venninner strikker og selger de. Ta kontakt hvis du ønsker en ferdig pute så videreformidler jeg det til henne.


For en stund siden startet jeg å lage puter med navnene til mine tanter. Jeg har lagd til mormor og farmor. Og til ene søsteren til min mor. Den andre kommer også. Men nå er det søstrene til min far og hans svigerinner som skal ha først. Så her er Linas pute.
Den er strikket i svart Karisma og Delight i bunnen.
Den er heller ikke lagt ut for salg.


På tirsdag var jeg innom Husfliden i Molde og spilte inn en episode til strikkepodcasten Strikkpalandet-hansgarden sammen med Merete. 
Vi spilte inn episode nr 20 og 21.
Travel tid for begge to gjør at vi spiller inn to episoder hver gang. Denne gangen er det påskekonkurranse i episode nr 20. og den handler om Norsk husflid.
Episode nr 21. handler om Norsk Strikkeforbund.

Norges husflidslag: husflid.no
Norsk Strikkeforbund: norskstrikkeforbund.no




Ingen kommentarer: