torsdag 2. februar 2017

Restegarn i fleng

Her har det vært travelt den siste tiden. Siden jeg driver med arbeidstrening så blir det lite overskudd til å blogge. Men nå har jeg en pause og da orker jeg mer.
Blir ufattelig sliten av å jobbe, noe en del personer ikke forstår.
Så nå får jeg roe ned til neste økt begynner. Merkverdig at en for en hver pris SKAL jobbe uansett hvordan hverdagen blir. Men det går vel opp for disse etter hvert håper jeg.

Før jul leverte jeg 4 søppelsekker med garn til SFO inne i byen og håpet at jeg da fikk oversikt over alt garnet mitt. Men når en begynner å rydde i det ordinære garnet så ser en jo at det er dobbelt så mye her. Det flommer over med restegarn.
Så her må det tas en skikkelig opprydning og sortering av garn.
Dermed gjorde jeg det og sitter nå med 7 nye sammenklapp kasser med restegarn. 
Mønsterbøkene har kommet frem og gensere er første del ut. 
En god del alpakka ble første reis på pinnene til de 2 minste barnebarna. Gode og varme gensere til barnehagen blir til her. Striper i alle former må til da så en kan bruke det meste. Så lenge de har omtrent samme tykkelse og samme vaskemåte så blandes de i mengder.


Første genser ut er i babyulll. Cherise og lilla ble plukket ut. Dette er et mamsellmønster fra 70 tallet som jeg lagd mange gensere etter. Elsker den ragelermfellinga. Den har så god passform til å ha under andre klær. Så denne ble også en favoritt da mamman måtte virkelig bruke argumentasjon for å få genseren av ungen. Hun elsker den rett og slett bare. 


Så var det å finne frem Drops alpakka og strikke en genser til. Rosa og lilla med striper ble dette og her ble nesten alt garnet brukt opp. Kun litt rosa igjen. Det gjemmer jeg og putter i en falskapsgenser.


Den neste genseren er til minstemann i slekta. Han skal starte i barnehagen til høsten og da må han ha varme klær. Og da er det jo Mimmi som står for strikkinga. Det er begrenset hva unga klarer å gjøre selv med unger, jobb og hus. Men jeg koser meg jo riktig så mye med å både strikke, hekle og sy til de. Og jaggu blir det litt handling en gang i blant også. Denne er i DSA alpakka og kommer faktisk på kr 500 i original garn. Men med restegarn så blir den ikke den verdien. Så restegarnet har en stor verdi når det ligger der. Så derfor må jeg benytte en del av det så jeg ikke kaster bort store mengder med penger. Så nå er det en ny restegenser i sandnes alpakka på gang. Etter det blir det en restebukse etter alle putene jeg har strikket. Heftig blanding av farger kan bli en flott barnehagebukse.


Og så sysler jeg jo med putestrikk også da. Alltid en pute på pinnen, Denne gangen ble det Vinterfryd puta i grå og hvit. Tenker den forsvinner ned til eldste datteren etter hvert. Må ha den som modell inntil videre. Og så driver jeg å designer nye ting. Første lansering er i midten av mars på strikketreffet i Molde. Det blir en julepute som også vil få andre medfølgere. Om det blir grytekluter, tennbrikkboks, flaskefrakk, duk, løper eller teppe vil tiden vise.

Så da er det å løpe tilbake til genseren/ puta og strikke videre :) 

Ingen kommentarer: