torsdag 9. februar 2017

Mariusteppe er endelig ferdig

Og det var jaggu godt for nå begynte det å bli tungt. En må flytte seg fra godstolen og bort i sofan fordi det sklir ned hele tiden. Så nå er det kun ca 50 tråder igjen å feste. Tok det med meg på husflidslaget på tirsdag og etter 3 timer der ble mange tråder festet.

Så ble det et par sokker på naboen. Hun er så glad i disse og de gamle var utslitt. Så da ble det å lure et par innimellom alt det andre som skal lages. Haugen med gjøreting blir bare større og større. Enda jeg ikke tar imot bestillinger så har jeg noen "gamle" kunder som jeg lager litt til.


Tova sokkene mine som det ligger gratismønster på i gruppa mi: Buglas Design på Facebook.

Så var det mariusteppe da. Her er det ferdig og det viser rimelig mye tråder. Jeg har telt alle trådene på de 3 mariusteppene jeg har heklet for å se om jeg klarer å gå ned i antall fra gang til gang. Men denne gangen er mønsteret på tvers siden datteren min ønsket seg et til dobbeltsenga. Det ligger på tvers så det er 200 cm bredt og 150 cm høyt. Dermed går det ikke helt opp til putene, men det er jo så smart for våre tepper her i huset blir alltid brettet ned. Så heretter blir det å lage slike. 


Det blir igjen mange nøster etter ferdig teppe. Dette fordi det brukes opptil 30 nøster samtidig og da må en ha en del mer enn hva det går. Teppene kommer på ca 2000 kr i garn. Dette teppe er lagd med Rubin. Det blir siste teppe i dette garnet da jeg er rimelig oppgitt over forskjellen på tykkelsen. Jeg kjøpte 3 pakker med garn, da 60 nøster. Så oppdaget jeg plutselig at et nøste var så tynt. Når jeg sjekket videre så viste det seg at 17 nøster av de 60 har en tykkelse som tilsvarer Senja. Da ble jeg rimelig oppgitt og sendte epost til der jeg har kjøpt det. Oi... var svaret jeg fikk. Jeg gjorde så godt jeg kunne og brukte det tynne garnet inn i mønsteret og de tykke på det ensfargede. En kan ikke se det, men jeg vet og det irriterer meg veldig. Å bråke noe mer om det gidder jeg ikke. For når jeg bestilte garnet så var det jo så mye surr. En hjemmeside som ikke fungerte. Betalte 2 ganger, fikk penger tilbake 2 ganger, ble krevd for morarenter for at betalingsfirma hadde tilbakebetalt meg. Jeg måtte jaggo også finne ut SELV hva feilen var. Dermed takket jeg for meg i det firma. Så nå har garnius.no fått meg som kunde og dermed blir det Karisma i de neste teppene. Det er faktisk også billigere. Noe garn kjøper jeg hos en lokal butikk av Karisma. Siden de nå på garnius ikke hadde hvit og rød så har jeg bestilt det lokalt. Det haster ikke for det skal brukes utover våren til flere juleprodukter.


Her er teppe ferdig. Eldste datteren min er kjempefornøyd med resultatet. 


Og så var det Marthejakka som er i arbeid. 
Det er veldig tungt å strikke denne jakka så jeg er glad det er den siste. 


Jakka er kuttet av i høyden for den siger litt når den vaskes. Dermed brukte jeg kun 6 nøster av det tykke garnet og 8 av det litt tynnere. 


Så har jeg ønsket meg et eller annet jeg kan ha putene på når jeg er ute på oppdrag. Hyllene jeg kjøpte er ikke så veldig bra for putene forsvinner inni de. Her er resultatet etter at han far har snekret etter mine tegninger. Jeg er kjempefornøyd med resultatet.

Så nå er det å feste resten av trådene og strikke videre  av restegarnet fra teppe. Det blir ullbukser og litt andre ting. Kjekt å få brukt det opp med en gang så ikke det legger seg i restehaugen dette også.




Ingen kommentarer: