fredag 11. november 2016

Snart julemesse

Det nærmer seg julemesse nå og da har dagene vært travle og resten av tiden har gått med til hvile. En merker helsa er litt bedre om dagen og det er nok fordi det har vært flott vær.
Når stormene dukker opp så bør en nesten gå i dvale.
Og da blir det håndarbeide som er aktiviteten.

Så her har det blitt gjort mye... av den slags.


Sytti tallsjakka fra Den store guttestrikkboka var første arbeidet ut. Elsker bare den jakka. Herlig å strikke og en fantastisk passform. Så jeg tenker at den blir en genser snart. Har mye garn i denne tykkelsen så da er det kjekt med en restegenser.


Og her ble det bra med søm en dag. Gensere og bukser i fleng...


Tightser og sommershorts.


Og flere tightser og sommershortser.



En bukse i chenille og en i en gammel joggebukse som var utslitt på knærne.


En genser til minstemann... og så har jeg klipt mange flere plagg som skal sys på workshopen i morra. Gleder meg masse til en hel dag med søm sammen med kursdeltagerne her på øya.
Neste siste dag i morra. Har storkost meg sammen med kursmakkeren min.


Dinges gryteklut ble til i fjor. Hadde reint glemt den bort jeg. Så når jeg var inne å ryddet på mønsterprogrammet så dukket den opp. 


Og Hildurs gryteklut ble i grønt garn. Jeg testet ut Tuva fra Europris på denne grytekluten. Absolutt dårlig fornøyd fordi den blir "slaskete".


Mettes gryteklut dukket også opp når jeg tegnet litt. Det er innerste delen på en pute. Måtte jo bare prøve å se hvordan det ble.


For å selge gryteklutene på messa så lagde han far denne til meg. Et flott stativ som gjør at mange av gryteklutene vises samtidig. Så i år har jeg lagd litt mer slike ting så jeg får vist frem tingene mine på en bedre måte. Dette er tenkt på fremtidige festivaler og messer.

Og flaskefrakk familien vokser om dagen. Nå sitter jeg å lager mønster på Uglefrakken. Sliter med diagrammet da det er vel stort. Så jeg må ta en avgjørelse om å kutte ned på det. 


Her er litt av de. Fra venstre er flaskefrakken. Så er Julefrakken nr 2 fra venstre og Uglefrakken er i rød.


Og slik startet det. Telte og telte... og telte. Rakk ned. Telte og regnet på nytt. To hele dager med null resultat for jeg knakk koden.


Så satte jeg igang og da traff jeg på neste, men da strikket jeg jo ene fletta feil vei. Men det er såre enkelt å ta ned fletta og strikke den opp igjen. En trenger ikke å rekke opp alt. 


Her er et bilde av Uglefrakken til vannflaska. Her strikket jeg 2 ugler i høyden. På en 1,5 liters flaske måtte jeg til med 3 stk i høyden.


Her er Julefrakken. Superfornøyd med den. Den er til vannflaskene. 


Og den blå uglefrakken ble også ferdig. Nå med 3 ugler i høyden. Da ble den super til Pærebrusen.


Og i dag ble det en grå for å teste mønsteret. Jeg er fornøyd med det nå, men som tidligere skrevet så må jeg gjøre noe med diagrammet. Det er ikke lestbart på ark.


Her er samlingen pr nå. Men en til blir ferdig i kveld og det er Selskapsfrakken. Kun kragen igjen der.
Så den kommer på neste innlegg som blir litt oftere enn mellom denne og den forrige. Men helsa har rett og slett ikke vært på min side.

For når en har en bra porsjon med utfordringer i hverdagen og en håndfull mennesker er veldig flink til å fortelle deg at de enten har det verre eller de vet bedre enn meg på meg selv.

Og så har jeg nok en gang måtte forklare en person at ja det å ha tinnitus er utfordrende. Det er vanskelig å forstå at når en er sliten så sliter en med å sove. Sover en middag så får en beskjed om at da sover en ikke om natta. Men det er faktisk motsatt. En må være uthvilt FØR en legger seg for å klare å sovne. Og da må en jo bare fortelle de at du aner ikke hvordan det er fordi du faktisk ikke har det selv. Pussig at andre skal være bedre på en diagnoser enn hva en selv er... 


Ingen kommentarer: