onsdag 31. august 2016

Slik går nå nettene

Stille og rolig her nå. Kun varmepumpa og tinnitusen som sloss om oppmerksomheten. Tirsdagene er vriene siden en ikke kan ta medisiner denne dagen. Jeg har valg å hoppe over tirsdager og torsdager for da kan jeg leve litt i helga. Men nettene disse dagene er en stor utfordring. Det blir gjerne flere timer i sofan før en utslitt sovner. Uten smertestillende så blir det vanskelig å falle i søvn. Har hatt det slik i en del år nå, men bedring er det ikke å spore. Tenk kognitiv teperapi sies det. Å ja det er såre enkelt i teorien, men vanskelig i praksis. Så da blir det håndarbeide i sofan som er løsningen. Og så føler en seg fyllesyk dagen etter. Stuptrøtt og utslitt. Godt en er sykemeldt når for da kan en sove en time på dagen. Hjelper på det. Men blir vrien når jeg om langt om lenge vil jobbe igjen. Det er lagt i hendene på NAV og hjelpe meg til en jobb som jeg kan fikse med mine diagnoser.
Diskusjonen er alt igang med at jeg ikke kan jobbe et sted der det lages mat fordi jeg har cøliaki. En kan ikke lage mat og ikke smake på den vel? Heller ikke være i støv med hvetemel. Jeg bakte litt etter jeg fikk cøliakien for 7,5 år siden. Det fungerte dårlig. Jeg ble dårlig av det så da ble det raskt satt forbud mot mel som inneholder gluten i dette huset. Alt som skal inn her med gluten SKAL være ferdig lagd. Ikke kan jeg stå lenge av gangen på grunn av ryggen siden jeg har noen diagnoser der. Telefon/ sentralbord går heller ikke på grunn av tinnitusen, for det har jeg nå prøvd i 2,5 år. Det endte med at jeg ramla ned trappa på grunn av svimmelhetsanfall og rev av en muskel i låret. Det oppdaget jeg ikke før jeg tok på meg en olabukse som var litt stram i låra. Da hadde jeg en bul på innsiden av beinet. Så jeg merket altså ikke at den muskelen ble revet av. Det sier nok en god del om hvilke nivå smertene mine er på gjennom døgnet. 
Og smertene de kommer av fibromyalgien jeg har. Så da må jeg ha en hverdag som er lik. Det vil si at skal jeg gå 5 km så må jeg gjøre det hver dag. Ikke en dag iblandt. Da er smertehelvete igang dagen etter turen og da ligger jeg bare å døser på sofan. Så noe liv de siste 2,5 årene har jeg ikke hatt utenom når jeg har hatt fri. Da har jeg fungert litt.
Så da får en skrive her på bloggen og strikke seg igjennom natten til en blir så trøtt at en sovner.
For jeg har jo gjort litt de siste dagene selv om jeg ikke har fikset å skrive her.
Formen bedres etter gluteninntaket for 3 uker siden, men den vil nok være laber noen uker til.


Franziskas pute strikket jeg ferdig mandag morgen. Da fikk den fyll inni seg og ble lagt ut på Strikkoteket og Raverly.
Puta har vært solgt hos Projo, men nå er den tilbake til meg igjen for kontrakten gikk ut nå i august.
Så da tegnet jeg like så godt en løper til den også. Men den er ikke strikket enda. Den legges ut i testgruppa mi i løpet av natta/ formiddagen i morra.

Så har jeg tegnet flere puter i helga. De er også sendt til testing, men der er det ikke noe bilde enda. Så det må vente. Jeg sysler med tanken om å gi ut bok med alle putene. Men ser at jeg må ha noen flere før jeg gjør det. Og de tegner jeg fremover. Noen vil komme for salg og noen vil bli hemmelige til boka kommer. Så nå er det å finne forlag og tenke hva en vil ha med. Strikke opp alle sammen. Ta bilder. Skrive forord og garnliste. Fy så mye jobb det er, men gleder meg til det for da glemmer jeg både meg selv og alle plagene.


I dag har jeg sydd litt. Hele formiddagen gikk med på å lage en ny type prosjektpose/ strikkepose. Den første ble for lav så den ligger i salgshaugen min. Kan være en vil ha den. Men denne ble jeg mer fornøyd med. Her har jeg 5 nøster og litt strikketøy oppi. En gammel gardin ble valgt her med samme innvendig og utvendig. Så i morra blir det å sy noen flere av denne typen. Må se hva prisen blir på de. Det går dobbelt med stoff i forhold til de andre strikkeposene. Så de blir nok litt dyrere. Men tiden har jeg ikke taket på enda. Trenger å sy noen for å se hvor lang tid jeg bruker. Men antar litt mer enn de forrige. Og disse blir også i restestoffer etter hvert.
De var morsomme og sy, så det er kjekt med litt forandring.
Og så blir det noen ordinære med kaffeposer også. 
De er populære. De fyker ut med en gang her. 

Så nå er det å strikke videre på denne puta her som også er ny. Samt
 og hekle litt på mariusteppe til eldste datteren sin dobbeltseng. 60 nøster Rubin i marine, 25 nøster hvite og 15 i rødt er klart for avgang.
Ses nærmer jul med det teppe ja.


Puta strikkes i Kauni EE og Superwash garnet fra Europris i grått.

Ingen kommentarer: