fredag 12. august 2016

Siste dag av ferien

Og jeg har gjort litt innimellom siden jeg ble så dårlig av maten på søndag.
Det er slitsomt å bare fly på toalettet store deler av dagen. 
Og da må en tilbringe en del tid på sofan.
Men med et flott hobbyrom og en sofa der så får en til litt om gangen. Jeg har fått ryddet bordet så nå har alle maskinene fått plass. Mangler kun en strømpadde nå så får alle strøm også.


Først i uka startet jeg med denne. Siden jeg nå strikker mer og mer magic loop og settpinnene mine er delt i to og gubben har fått de så måtte jeg ha mer plass til de lange rundpinnene.
Så da utvidet jeg rundpinneholderen min.


Så lagde jeg en ny. Lo godt når jeg hadde skrevet tallene for det finnes jo ikke pinne 8.5 og 9.5 her i landet. Men pytt... Grunnen til at jeg lagde den er at jeg tenker på å lage de og selge de. Men denne utgaven blir for dyr. Det tar 3 timer å lage den. Så det skrinla jeg. Men sitter å tenker på en enklere versjon som kanskje kunne vært lagd. Har noe stoffer som jeg tenkte å teste ut på. Olastoffet er så skjevt at det er ikke brukbart. 

Nest yngste barnebarnet trengte hals sa morra. Da ble det jo en hals. Jeg satte igang med garn og pinner. Strikket ugler foran og glattstrikk bak. 
Så nå er mønsteret til testing i gruppa mi. 


Prosjektposer/ håndarbeidsposer/ skoposer. Kjært barn har mange navn heter det seg. Og ja her blir det noen stadig vekk. De rauser ut raskere enn jeg klarer å sy de. Så nå er 3 stk av disse borte allerede. Enda de var ferdige i går. Så da setter jeg igang med en ny runde. Koser meg med å lage disse. Jeg selger de med porto fritt tilsendt i Norge for kr 250,-
Det brukes omtrent bare gamle olastoffer og andre stoffer til de.
Selv foret inni er gammelt sengetøy.
Det skjer at jeg kjøper litt stoffer hvis en ønsker seg en spesiell farge. Så de lilla som er på bilde er stoff fra Stoff & Stil nå i våres.


Når får tomme kaffeposer tilsendt i posten og vedkommende ikke vil ha noe for portoen så tenkte jeg at da har jeg lyst til å gi noe tilbake. Så her er et håndarbeidsnett til vedkommende.


Og så skal jo denne jenten på tur neste helg. Strikkefestivalen i Orkanger. Da måtte jeg jo ha en ny veske. Og jaggu ble det en strikkepose på meg også. Selv om jeg hadde lovt meg selv dyrt og hellig på at noen flere prosjekt skulle jeg ikke ha!


I går kveld strikket jeg ferdig jakka til minste barnebarnet mitt etter å ha rekt ned ragelermsfellinga en gang. Jeg ble rett og slett ikke fornøyd. Den er strikket i baby merino ekstra fine og har falsk flette på seg. Det gikk supert med fellinga som jeg var usikker på. Men første gangen fikk jeg 8 rapporter på ene forstykket og 9 på det andre. Det så jeg ikke før jeg var nesten på toppen. Så da var det bare å rekke ned igjen. Knappene har jeg kjøpt på Ebay. De er jo så rimelige der at en kan bakse seg i knapper. Og så støtter en norsk bistandsarbeid samtidig pga at de kommer fra Kina.


Og til sist i dag så må jeg vise frem jakka mi. Bolen stikket jeg ferdig før jeg reiste på ferie til ungene. Og ermene strikket jeg underveis på disse 3 ukene. Så det var kun monteringen når jeg kom hjem. Og ja montering liker jeg godt. Tar på meg å montere for andre også. Det er kremjobben det for da er en jo straks ferdig. Strikkinga koser jeg meg med også når det er slik som på denne jakken. Men en mariusgenser kan jeg si at den er møkk kjedelig. 

Så da er det å strikke ferdig uglebuksa i 4 år til nest yngste barnebarnet og begynne på mariusgenseren til eldste datteren (vrangbord og ensfarget glattstrikk er drepen).
Så når frokosten er inntatt nå om en liten stund så blir det posten og sende gaven nordover.




Ingen kommentarer: