søndag 18. oktober 2015

Min veske av kaffeposer

Siden jeg ikke fant ei veske av kaffeposer som jeg syntes passet min måte å sy på så tok jeg frem erfaringen min med å sy olabukse veskene mine.
Så startet jeg å måle og finne størrelse på kaffeposene.
Jeg er så heldig at de samer poser i kantina på jobben og en venninne samler på sin jobb.
Så jeg har super tilgang på poser.
Men når det går 9 til 10 poser til en veske så blir det ikke mange vesker på en uke.
 
Disse posene er store og måler 35 x 20 cm.
Noen er klipt skrått av så jeg må sortere de for å finne best mulig utnyttelse.
 
 
Så først klipper jeg av alle perforeringer og så skjærer jeg toppen rett. Så skjærer jeg den på 32 cm.
 
Det er vrient å klippe så et skjærebrett er et møst syntes jeg.
De små skjærer jeg på 10 cm. Dette fordi posene ikke er høye nok til å bli en skikkelig veske.
 
Hankene skjærer jeg på 8 cm og splitter den så de blir enkle.

De tar jeg på 38 cm.
 
Så brettet jeg de dobbelt og sydde en søm i begge sidene.
Etter det la jeg skråbåndet dobbelt å sydde det på i en søm.
 
Sy posene sammen i høyden først med rette mot rette. Brett ut og brett sømrommet nedover og sy en stikning over.
 
Så sydde jeg posene sammen i bredden.
 
BILDE
 
 
Så la jeg sømrommet til ene siden og sydde en søm over.
Også sømmen som lukker veska i bredden.
 
Da brettet jeg stykket dobbelt med retta inn og sydde veska sammen i bunnen. 
 
Brett ut veske slik som på bilde og sy på tvers av veska slik at bunnen dannes.
Her måles det 6 cm inn slik at veska blir 12 cm i bredden i bunnen.
 
Da blir bunnen slik fra utsiden.
 
Så sydde jeg en søm øverst som lukker vesken.
Det seiler og sklir litt så det var smart før jeg sydde på skråbåndet.
Sy på skråbåndet.
 
Slik blir den nedi.
 
Her er hankene satt på med gardinklyper. De er brettet dobbelt fra toppen av veska og ned.

Så sys de på.
 
Og da ble de slik.... Meget godt fornøyd.
 
Jeg vil også lage beskrivelse her på veske med små kaffeposer, men det blir ikke før jeg har samlet nok poser for å sy noen vesker.
 
Har du spørsmål eller noe du ikke forstår så send meg en epost så lager jeg et bilde og legger ut.

 
 
 
 
 
 
 
 


Ingen kommentarer: