tirsdag 26. mai 2015

Pinse og håndarbeidsvær

Uansett om det er fint eller dårlig vær der jeg er så koser jeg meg. Fint vær betyr turer og utekos. Dårlig vær betyr håndarbeidskos.
Så denne helge ble det mye strikking og hekling.
 
Det startet med at jeg plukket opp kun blåtonet garn fra håndarbeidsveska.
Så da ble det to sitteunderlag først.
Det tredje kom jeg halvveis på.  
Så ble det et par sokker på turen opp til hytta.
 
Og de var jo selvfølgelig også med blått.
 
Dermed var det å strikke ferdig Aukralua og brodere/ montere den.
Og ja, den var også blåtonet.
 
Så hadde jeg tatt med meg en T-skjorte til minste barnebarnet for å hekle den om til kjole.
Og hva dukket opp av veska da?
Jo, da..... blått garn.
 
Og slik ble den.... den er heklet rett på T-skjorten med en tynn heklenål og videre er det heklet "bestemorruter". Det er lagt ut 2 ganger i sidene med en ekstra "rute".
 
Og nå tenkte jeg at nå må det da være slutt på blått garn... men nei da. Jeg hadde jo lovt det eldste jentebarnebarnet en kjole med stoff på.
Og hvilken farge hadde det garnet a?
Jo BLÅTT
 
Her er stoppene (til venstre) ferdige, kanten nede er ferdig (midt i) og kanten oppe ved brystet er heklet sammen. Så da er det målet rundt brystet som må tas før kanten kan bli ferdig.
 
Og når jeg kom hjem i går så tovet jeg to blå sitteunderlag.... det ene heklet jeg i helga, mens det andre i blått... (ja, nemlig) heklet jeg i forrige uke.
Så nå er det vel på tide å nålfilte noen før det blir alt for mange.
Dette er til gaver og de to blå helt til høyre er prototypen på sitteunderlag til kommunen.
 
Så da var det hjemturen i går. Fant frem Alpa garn i natur som jeg hekler 3 dobbelt av til sengeteppe på hytta. Og hvilken farge hadde heklenåla? Jo blå...
 
Men da fant jeg frem hvit og rødt garn... nå fikk det virkelig bli en annen farge. Og disse ble til på veien hjem i går. Babysokkene jeg lærte å strikke som lita jente. Og som jeg har lært mine barn. Nå har jeg lagd mønster på de så de kan gå videre i slekta.
Har du lyst til å strikke noen av de så finnes mønsteret i mønstergruppa mi på Facebook. Den heter: Buglas Design.
Det er noen som stadig spør om jeg kan legge de ut på Ravelry. Men det blir ikke aktuelt. Der ligger kun salgsmønstrene mine.
Dette bygger på at jeg har en konflikt gående med flere mønsterdelere.
Greit å gjøre det litt mer vrient for de....
 
Så nå er det å finne frem nåla til nålfiltinga og lage ferdig noen av sitteunderlagene. For de første skal være klare til St. Hans.
 
 
 
 
 


Ingen kommentarer: