fredag 25. oktober 2013

Teppe til`n far

Et langtidsprosjekt som har fjernet en hel kasse med restegarn. Så nå blir det å angripe kasse nr 2. Har jo bare igjen enda 3 kasser til. Det samler seg SÅ mye restegarn, men elsker å lage ting av det.

Her er starten.

Så på dette teppet la jeg opp 200 masker med pinne nr 8. Strikket 3 riller (6 pinner med rett). 
Så strikket jeg 5 masker rett i hver side på alle pinner.
Deretter strikket jeg falsk patent.
Det strikkes på følgende måte: 3 rett og 1 vrang, på motsatt omg strikkes det samme, men maske nr 3 fra forrige omg strikkes som vrangmaske.
En koksgrå eller svart tråd fulgte med hele veien, mens det ble farger i røde og rosa toner som jeg sorterte fra lyst til mørkt og tilbake igjen. Deretter en del natur/ hvit på slutten.

Det er et stort arbeide og litt varmt for sommeren, så da ble det lagt bort.
Garnet har en tykkelse på ca 150 meter på 50 gr. Alt er i ren ull, godt blandet med og uten superwash behandling.

Så kom august og teppet ble tatt frem igjen. Siden har jeg strikket litt nå og da til jeg i går felte av.
Så nå er det bare å finne frem en ny kasse å starte på et nytt.

Så strikket jeg til teppet ble ca 180 cm langt. Bredden ble ca 140 cm.
Så han far har hengt det over kanten på stolen sin og syntes det ble riktig så flott.


1 kommentar:

Marit Johanne sa...

Det teppet varmer nok han far på flere måter! Det ligger mye arbeid i et slikt teppe. Flott måte å bruke rester på.