søndag 24. juli 2011

Buglas latskapsteppe.

Begynte på et slikt teppe fordi jeg var rimelig lei av å feste så mye tråder på bestemorruter. Så da ble det alternativ slik at det ble en tråd å feste pr farge. 



Teppet er her ca 1/3 ferdig. 
Legg opp et ønsket antall lm (luftmasker). En rapport i bredden er ca 36 lm. Teppet som er lagd her er ca 120 cm bredde med 10 rapporter. Begynn i 3 lm fra nålen og hekle 2 st (staver), 2 lm, hopp over 2 lm, 3 st, 2 lm, hopp over 2 lm, 3 st, 2 lm, hopp over 2 lm, 3 st, 3 lm, 3 st. Det vil si at du nå har 3 st grupper med 2 lm i mellom og 2 st grupper uten mellomrom, den siste er toppen. Da skal du hekle 2 st grupper, 1 st – men dra ikke igjennom siste maske, gjenta 5 ganger til og trekk igjennom alle 6 maskene, men de skal være i hver sin lm, dette danner ”bunnen” på bølgen. Hekle så 2 st grupper og en ny topp. 



Begynn med to st grupper før du har en topp i starten og topp og 2 st grupper på slutten.



Her er starten på teppet.



Nærbilde av hvordan jeg hekler i buene etter jeg er ferdig med teppe.  

2 kommentarer:

Linda sa...

Dette skal jeg også prøve meg på,grei måte og bli kvitt restegarn:) tusen takk for delingen av oppskriften:)

Anonym sa...

Tusen takk for fin oppskrift, dette skal jeg prøve meg på. Genialt å slippe all trådfestinga, og smart å lage siksakkstriper