onsdag 2. august 2017

Gimping

En egen episode med gimping ble til i sommer på strikkepodcasten,
så her her litt bilder og linker til denne. 

Her er linken til bloggen:


Her er skjerfet jeg gimpet til en nettbutikk for noen år siden. Det består av 5 rader i to farger og har dusker i endene.

Noen gimper lengder og vet ikke helt hva de skal bruke det til. Jeg pleier å si: Lag et babyteppe eller et skjerf. Da ser en kjapt hva ting kan brukes til.

Håper er å ha så god tid at en kan lage en folder med gimping, men markedet er så begrenset at det blir et underskuddsprosjekt.

Det finnes lite bøker om gimping, men det ble gitt ut en bok i 2013 som heter "Hekle, hakke og gimpe" av Gerd Fjellanger. Den er fortsatt i salg. 

Det finnes på nb.no (nasjonalbiblioteket) en gammel bok om kun gimping. Den har nok gått ut litt på dato når det gjelder produktene der. Men selve teknikken er akkurat den samme.
Den er skrevet av Herdis Warberg.
Den er beklageligvis kun tilgjengelig for norske IP adresser.
Noe av innholdet er: Eggvarmer, sjal, veske, barnponsjo og lampefot.



Her er min gamle gimpegaffel jeg har brukt mye for de nye kom for en del år siden.


Jeg lager lengdene ferdige og trer de i hverandre på ene siden og hekter de sammen med en maskesamler på den andre siden av maskene.


Her har jeg flettet de inn i hverandre på ene siden og krysset de med luftmasker og fastmasker på den andre siden.


Denne fant jeg på en søramerikansk blogg. Den loset meg til youtube og her er det gimpet en rad, så knyttsammen i midten og midt på.
Her er linken til ruta: Youtube


Så er det heklet rundt så det blir en firkant. 


En venninne og jeg prøvde ut hvordan det var med tynnere garn. Da måtte vi gå inn et hakk på gimpegaffelen. Og vi lagde en med babyull og da måtte vi bruke det innerste hakket. Så firkanter og rundinger må avpasses etter garntykkelsen.


Slik ble teppet. Det er gimpet, heklet og pjonet sammen til slutt. 
Det måler 220 x 220 cm og det veier 5,8 kilo. 

På kurs jeg holder så lager deltagerne denne lyslykta.


Den er gimpet og heklet. 
For en må kunne hekle før en starter med å gimpe. For det er en hekleteknikk.


Her er 3 andre lykter som står i stua vår og som er gimpet i Kid mohair.
En kan bruke alle typer garn til å gimpe, men tynt garn syntes jeg blir finest til lyslykter. 

Så lurer du på noe så send meg en epost så kan jeg se om jeg kan bistå eller om jeg tar en tur og holder et kurs. Pris for dette avtales i forkant.


Ingen kommentarer: