mandag 10. oktober 2016

Snøfnuggputa

Jeg har rett og slett bare putedilla så det går stadig i puter her i huset. Men ser at det nå kommer forespørsler om andre ting så her tenkes det om dagen. En av tingene er snart klare for å bli designet.
Så jeg er spent på om jeg får det til for jeg har aldri sett det før.
Men det meste er mulig bare en prøver lenge nok.


I går kveld strikket jeg ferdig denne puta. Og i dag tidlig kom det forespørsel fra Norsk Strikkeforbund om jeg ville designe en pute til neste nummer av medlemsbladet.
Da svarte jeg at denne vil jeg gjerne at dere kan få.
Jeg likte så godt å strikke den for den er enkel og en kommer raskt inn i mønsteret. Så dette er virkelig en pute for nybegynnere. Alle snøstjernene rundt ytterst er like. Den i midten er også omtrent lik. Så da var valget med å gi denne til de veldig enkel. Det er noen puter som er vriene med lange fargeskrift. Denne har ikke stort av det. Jeg har strikket den i Rubin og Kauni EHA. Men den kan strikkes i Smart og Karisma, samt flere andre garntyper som har 100 meter på 50 gr. Også bomull kan den strikkes i. Så har du lyst på mønsteret så logg deg inn på medlems sidene så finner du den der i neste nummer. Er du ikke medlem så meld deg gjerne inn. Hvis du har lyst på puta da :)

Så nå skal det strikkes flere puter her, har enda flere som ikke er strikket. En som er spesialdesignet til min yngste datter blir nok neste. Den heter Campingvognputa. 
Den blir i brun og rosatoner fra finull. Da etter Sayfarth metoden på å blande garn.

En "gammel" gryteklut fikk ny farge. Strikker litt mot julemessa så jeg har litt varer å selge der, men det blir ikke stort en har tid til siden jeg liker mest å designe og skape det utifra det.
Men er veldig glad i denne så den har jeg strikket noen av.


Og så har jeg vært på tur til barn og barnebarn. Da er det kjekt å ha noe enkelt å holde på med så da ble det grytekluter i vevstrikk. ene paret er til datterens campingvogn. Sesongen er snart over for de, men det er klart å ha ting klart for neste sesong. Så det blir også til eldste datteren sin båt også.


Her er detalj fra vevstrikk.


Her er vevstrikk sett fra vranga. 


Den er ganske tidkrevende, men gøyal å strikke. Og mine unger elsker disse gryteklutene fordi de er så tykke og gode. En kan ikke brenne seg med disse.
Forøvrig skal jeg holde kurs på dette til Norsk Strikkeforbund sitt årsmøte i mars på Gardermoen.

Siden jeg skulle kjøre den gamle bilen ned til min datter som har kjøpt den så hadde jeg gleden av å kunne være tilstede på ene barnebarnet sin bursdag. Hun fylte 7 år nå i starten av måneden. Da fikk jeg lov å legge på sengeteppe jeg har heklet til henne.
Så nå er det moren og faren sitt sengeteppe til deres seng som skal gjøres ferdig. Håper jeg er ferdig til jul, men er usikker for det er mye jobb. Jeg er snart oppe ved toppen så jeg skal begynne å felle, da blir teppe ikke større... og det hjelper på. Jeg hekler ca 5 omganger på en dag. Så det er tidkrevende å jobbe med. Men en stor glede når jeg kan overlevere det. 


Her er garnet til neste teppe i garnkassa. En flott anretning som gjør det enklere å håndtere alle garnnøstene.


Her har jeg startet på et teppe i willowsruter som skal være klar til januar. En 60 åring skal få det. Det hekles i Karisma og blir ca 140 x 180 cm. Det hekles med nål nr 4,0. 


Men nå må det bestilles garn til dette teppe. Det går ca 45 nøster. Så er det en tur til frisøren for å klippe seg. Å så sy gardiner til en... og finne frem og teststrikke et par sokker. Og starte på campingvognputa. For i morra er det strikkedag for barn som er hjemme i ferien.
Samt sykurs på kvelden. Så her går det slag i slag i morgen. Så onsdag blir det hviledag på sofan med mer strikking og ferdigstilling av mønsteret på puta så det blir sendt over til Norsk Strikkeforbund.
Ha en super mandag folkens.



Ingen kommentarer: