søndag 19. juli 2015

Sommerferien er over

Fire flotte uker har jeg hatt ferie, men i morra er det på tide å sette nesa mot jobb igjen.
Fått gjort masse i ferien og opplevd mye flott og godt.
Jeg startet ferien med å begynne på et babyteppe i corner to corner, men måtte legge det vekk etter en stund fordi her må det strikkes ullbukser til barnebarna. Har planlagt å lage 8 stk i størrelsene: 2 år, 6 år, 10 år og 12. Fordelt med noen i hver størrelse.

Dette var førstemann ut i str 2 år.

Så var det bukse nr 2 i str 2 år med 3 års lengde.

En i størrelse 6 år og med 8 år lengde.

Og nå holder jeg på med den fjerde i størrelse 10 år.
Da er det en igjen i str 12 år og en i hver av de andre størrelsen.
Så det nærmer seg halvveis.
Den strikkes som en gamasjebukse så den felles i beina hele veien og strikkes med 4 rett og 1 vrang.

Og så klarte jeg å gjøre ferdig stolan jeg har strikket til barndomsvenninnen min. Hun skal i bryllup 1. august. Så den leveres i løpet av denne uka eller neste uke.
Jeg måtte jo prøve den :)
Den er strikket i Kic Mohair og veier 150 gr.
Den måler 100 cm bredde og 180 cm lengde.
  
Når jeg var å passet barnebarna i ferien så var det varmt på østlandet. Så da ble det en tur nedi garnlageret som var med på tur.
Der fant jeg 4 nøster med Tuva i natur. Og vist at jeg hadde 4 til hjemme.
Så da satte jeg igang med en Bella tunika i str 6 år.
Strikket opp de 4 nøstene jeg hadde og pakket den ned for å gjøre den ferdig når jeg kom hjem.
Og slik ble den.

Men så var det jo fortsatt varmt når jeg var ferdig med den hvite så da kjøpte jeg mer Tuvagarn og strikket en i str 2 år også til miniprinsessa.

Et utrolig godt garn å både strikke og hekle av.
Det blir flere slike kjoler både i dette garnet og i ullgarn når vinteren kommer.
De er raske å strikke og flotte på.
Tenker det blir et par ulljakker også.
Hvis tiden strekker til.

Ferien nærmer seg slutten og jeg måtte gjøre litt annet på en regnværsdag.
For de har det blitt mange av her hjemme.
Beising av anekset har blitt med å kjøpt beis.
Så siste torsdagen heklet jeg 30 willowsruter til dagsenteret sitt teppe.
Og da har jeg passert 1/3 av teppe.
Må prioritere det litt fremover så jeg blir ferdig til i september.

Så var det hjem fra hytta til det nye hobbyrommet mitt.
Fortsatt litt kaos der, men det blir bedre og bedre for hver dag.
Rydder litt nå og da, samt at jeg har jo så lyst til å sy.
Ideene samlet seg opp i løpet av våren og nå fikk jeg tatt tak og startet med å få de frem.
Første var en prisketpose i trekant.
Vet ikke helt hva jeg mener om bruken av den, men tester den litt ut for å se hvordan den fungerer.


Men så jo at det er helt unødvendig å lage så mye dill på de.
Jo enklere jo bedre tenkte jeg for da kan andre lage de også.
Så neste pose blir foreviget på bilder så det blir et trinn for trinn innlegg med hvordan jeg syr mine.

Og flere ble det...... denne er litt større enn den første. Og det ble jeg meget godt fornøyd med.

Slik ser den ut i maritimt stoff. Og den forsvant rett etter jeg tok bilde.

Og en i en gammel gardin jeg hadde liggende.
Den forsvant også rimelig kjapt.

Siden jeg hadde sommerbesøk som ønsket seg en skrotpose så lagde jeg 6 stk.
De er supre å ha på bordet der en samlet tråder en klipper av etter festing. Samt at en kan ha saks og annet stæsj i lommene rundt.
Disse jobber jeg nå med å lage beskrivelse på her på bloggen.
Har tatt en del bilder, men ser det mangler noen etter hvert som jeg skriver beskrivelsen.
Så det blir å sy noen til så jeg får tatt mer bilder.

Siden jeg hadde noen dynetrekk som var like gode, men putetrekkene var utslitt så kjøpte jeg meg noen meter med bomullslerret på Stoff & Stil på Sørlandssenteret.
Det vasket jeg og tørket i trommelen og dagen etter hadde jeg sydd 6 stk.
Da blir det 3 sengesett som kan brukes videre.

Hadde en ide om å lage meg en mappe til heklenålene mine. Har hatt de i en boks i strikkeposen, men det bråkte så ille så dette måtte jeg gjøre noe med.
Dermed fant jeg en gammel duk.

Og litt skråbånd og sydde sammen denne.
Da bråker det ikke mer i sekken min.

Og så fant jeg jo noe stoff som jeg hadde tenkt til sengetøy, men det var så tykt at det ble for stivt.
Dermed sydde jeg 8 veseker av stoffet.
Så da ble det 2 stk på eldste datteren, 1 stk på den yngste, 3 stk til to venninner og 1 på meg selv.
Dermed ligger det et igjen hjemme som nok blir en gave.

Så da
Så da har jeg startet på vottebestillingen til kommunen.
I alt 10 par skal de ha.
Så det blir pendlearbeide fremover.
Herrevotten først med 5 par.
Så blir det 5 par som er litt mindre. De må jeg rette på tommelen for den er for stor.
Men det fikser jeg i løpet av uka.
Og så er det å lage fedig de andre tingene jeg holder på med.
Hekler på et teppe på hytta i willowsruter.
Strikker på buksa i 10 år som jeg har passert 35 cm på beina. De skal være nesten 70 cm så det er litt igjen.
Sy en strikkeveske i maritimt stoff som er litt lengre enn de jeg har lagd hittil.
Hekler på et c2c teppe hjemme i mohair og ull (restegarn).
Hakker et i hvit og svart som er restegarn.
Hekler på et i rødt og hvit som er i restegarn.
Disse venter på mer garn om dagen.
Bamseteppe skal få hvile litt til... og det var vel alt jeg holder på med om dagen.
Og å bedrive håndarbeide er jo ingen problem når en har slikt drittvær ute.
For hos meg er det alltid håndarbeidsvær :)












Ingen kommentarer: