lørdag 28. desember 2013

Bytte garn fra originalen

Mange sliter med å bytte garn på mønstre. Det vil si å bruke et annet garn enn oppgitt. Det er mange teorier om dette, men den regelen jeg bruker for meg selv så treffer jeg ALLTID rett.

Det første jeg ser etter er at fibrene er omtrent like. For hvis en bytter fra ull til akryl så er det himmels forskjell.

Det andre jeg ser etter er hvor mange meter det er på 50 gr eller oppgitt tyngde.

Er det 100 meter pr 50 gr så prøver jeg å finne et som har det målet.

Så strikker jeg en prøvelapp, fordi strikkefasthet er en PERSONLIG fasthet som er individuelt. Jeg strikker løst så jeg må ned minst 0,5 på pinnene. 

Og da må dette passe til mønsterets strikkefasthet. Strikker du for løst så gå ned på pinnene og strikker du for stramt så må du opp.

Eks: Bruker du et garn som har 180 meter på 50 gr og mønsteret sier 100 meter pr 50 gram så blir str S en dukkegenser. Det er jo trist når en er nybegynner. Så kjøp originalgarnet til du blir trygg på å bytte. Eller spør en som har erfaring. 

Lykke til 


Ingen kommentarer: