tirsdag 1. oktober 2013

Grytekluter i dobbelt ullgarn

Elsker grytekluter i ull. De er mye bedre enn bomull. Og nå ble det et par som ble skikkelig gode og tykke. Det er mange som er så redde for at de søler på grytekluten og dermed må vaske de hardt. Ja, det går fint det hvis en vet hvordan en skal vaske de. Jeg bruker alltid superwash garn for det kan vaskes på 60 grader. Magebeltet på garn er en vaskeanvisning og ikke hvordan en SKAL vaske ulla. Ulla kan kokes den uten problem, men da blir den nok litt liten. Så hvis en har slike grytekluter som dette så vasker jeg de på 60 grader, har en sjelden gang opplevd at de krymper. Men da er hårbalsam flaska nærme. Bløter de opp i balsam og drar de ut igjen.

For det varierer litt på førbehandlingen av garnet. Noe garn er så hardt vasket før det er farget at det krymper omtrent ikke. Andre igjen kan krympe mye. Det betyr oftest at mørke farger er mindre vasket før farging enn lyse. Men det hender faktisk det er motsatt, så det er ingen regel. Men generelt er ulla vasket mere i dag enn hva den var før. Det bygger på flere ting. Blandt annet at det er mere forurensning i lufta, samt at det var lov å bruke andre typer kjemikalier for å farge de før. Det meste av det er i dag forbudt. 

Så her er de og slik ble de til:

Heklenål nr 4,5 og dobbelt garn som hadde 100 meter pr 50 gr.
La opp 32 luftmasker (lm) og heklet 30 staver (st) tilbake. 
Så heklet jeg 1 lm i starten av hver omg som erstatter første st. Så 1 st. Videre heklet jeg 1 stav midt på (midt på selve st) maske foran 2 ganger, så 1 stav midt på maska bak 2 ganger. Så det blir en form for ruter.
Dette gjentok jeg så det ble motsatt på hver omg.
Så ble det en kant med krepsemasker rundt og opphenget er 6 lm, med 12 staver over.

Her finnes metoden beskrevet på engelsk:
http://www.learntocrochetcalgary.ca/articles/CYCA-14-Crochet.htm 

Lykke til! 

4 kommentarer:

Christina sa...

Aldri tenkt på å lage i ull, men det skal jeg sjekke ut

Kari sa...

Det er nok lurt å lese på magebeltet på nøstene... Jeg strikket en gang en barnegenser og skulle vaske den første gang .. Forsiktigt,tenkte jeg... For hånd... Det tålte den ikke... Den blei ubrukbar,som ei lefse...

Buglas design sa...

Det anbefaler jeg deg virkelig Christina, for ull isolerer mye mere enn bomull. Fra gammelt av ble det brukt tova ull som grytekluter.

Smart å sjekke og vite at det er superwash.

MaaneSkygge sa...

Så morsomme :) Takk for at du deler oppskriften :)Min mor har alltid sagt at bomull er best til grytekluter, men nå tror jeg nesten at jeg må prøve meg på noen i ull også ;)