torsdag 19. september 2013

Heklet runding med kant

Her er min beskrivelse av hvordan jeg lager en flat bund siden det er mange som etterlyser dette.


Her er det brukt et garn som har 100 meter pr 50 gr og heklenål nr. 5.
En kan bruke alt fra det tynneste garn til det tykkeste, det meste går bra. Men avpass nåla etter tykkelsen så det ikke blir for "hard" heklet eller for "løst". Velger en for tykk nål til et garn kan bunnen bli bulkete, noe som også kan skje med for tynn nål.
Denne blir helt flat å fin. Samt at mønsteret jeg skal bruke er delelig med 6 masker så da slipper jeg å justere på siste omg. Denne er ca 23 cm.

Jeg starter med en tryllering der jeg hekler 6 fastmasker (fm).

Tryllering lages slik at en hekler fastmaskene i en løkke og så strammer til.
Omganger:
1. - 12 fm
2. - 1 fm, 2 fm i neste maske, gjenta ut omg (18 fm)
3. - 2 fm, 2 fm i neste maske, gjenta ut omg (24 fm)
4. - forstett å øke med en maske mere mellom hver maske det hekles 2 fm i. Denne har 3 fm.
5. 4 fm
osv.

Denne veska/ kurven har 15 masker imellom.
Da skal det hekles sidekanter. Hekle fra vranga, bak maska, de vil si rundt maska på tvers fra forrige omg.
Bildene viser fremgangsmåten:

Stikk nåla inn fra baksiden helt øverst tvers igjennom.

Stikk den bakover igjen så maska på tvers blir undern nåla.

Dra gjennom tråden igjennom og hekle den som en fastmaske.

Da blir kanten slik. Den blir på tvers av bunnen.

Og blir seende slik ut på undersiden.


Da skal sidene hekles. Justere nåla etter teknikken som skal heles videre. Ønskes det å strikke så må en ha ca 2 masker for hver heklemaske. Men det må IKKE hekles strammere enn hva det er gjort på bunnen. For da går veska/ kurven innover. Hekles det løsere så buler den ut.




Ingen kommentarer: