søndag 17. juli 2011

Søndag og hviledag.

En stille og rolig dag her i heimen i dag, en skikkelig hviledag. Sovet middag, spist god ulkegryte og sydd. Jukse liftgardin til nabojenta, men litt stoff igjen betyr en duk og kanskje jeg klarer å få en brødpose? Strikket litt på en bæreposeholder har jeg også gjort. 


"Liftgardinene" har jeg sydd rundt med vanlig søm, 3 cm opplegg opp til stangen. Så har jeg brettet den og sydd en søm tvers over i to høyder. Den underste sømmen ligger skult under den andre bretten. Den øverste syntes, men i en slik mønstrete gardin vises den lite. 



Starten på brødposen. Klipte et stykke av gardinstoffet på 62 x 22 cm. Tok en bit med lin som jeg hadde liggende fordet var knapt med stoff. Setter sammen rette mot rette på stoffet med foret mot ene vrangen. Til fòr bruker jeg gamle håndklær. Samler på gamle, kjøper på loppemarked og får av familie og venner.



Bunnen av posen klipte jeg på 22 cm i diameter x 2. De legger jeg med retten ut på hver side og håndkle i midten.



Her er alt klipt å klart for og bli sydd....



Her har jeg sydd en søm langs den ene langsiden, brettet den dobbelt med retten inn og kortsidene mot hverandre og sydd en søm. Så har jeg tatt vrangen ut for å sette på bunnen. Mønsteret vil havne inni og blir brettet over linstoffet.



Da har jeg sydd på bunnen, jeg syr slik at jeg får en kant inni, men jeg syr over med overlock i etterkant så det syntes nesten ikke.



Her er den ferdig og på plass. Duken klipte jeg bare en firkant av og overlocket rundt, enkelt og greit.



Ingen kommentarer: