søndag 13. mars 2011

Grytekluter

Her kommer de fleste gryteklutene jeg lager, noen er det bilder av, andre er det mønstre på og noen har linker til der jeg fant mønstrene. 

Denne har jeg ikke mønster på, men har sydd en del avpepitaruter i klær til meg selv. De er strikket på rundpinne og det er heklet en kant rundt til slutt.

Jeg fant en beskrivelse av dette mønsteret, egentlig et afgansk mønster.
Et nytt par grytekluter ferdige. Gulfargen er litt skarp, for mye sitron. Liker mer den solgule fargen....

Grytekluter strikket i hundtann

Gjestal, bomull sport, 23 masker på pinne 3,5 – 4 på 10 cm. 1 nøste gult og 2 nøster lilla.

Legg opp 80 masker med lilla (eller det som passer til mønsteret du velger). Strikk på rundpinne 4 i 40 cm. Begynn på mønsteret direkte. Strikk den så den blir ca firkantet. Denne er strikket med 10 mønstre. Strikk 1 omg lilla og så fell av. Hekle en kant picotkant rundt, husk hempe. Hekle 2 fastmasker i mellom hver picot. På sidene hopper jeg over en maske i mellom de 2 fastmaskene, ellers så blir den bulkete. Den hekler jeg med 10 lm og så dobbeltstaver tilbake med 15 i tallet. Fest trådene. De blir tykke fordi de er doble.

Ingen kommentarer: