fredag 13. desember 2013

Hello Kitty julestrømpe

Jeg skulle ha lagd julestrømper i noen år nå, så i år tok jeg meg sammen og fikk lagd de.

Første strømpe ut er Hello Kitty


Jeg fant et bilde på pintrest som jeg likte så godt så dermed startet jeg på og finne ut hvordan det var gjort. Flere at tingene har jeg lagd før så det var egentlig bare å finne ut antall masker som var vanlig for en julestrømpe. Samt hvor store og hvor lang avstand det skulle være mellom boblene.

Så da var jeg i gang med å legge opp 78 masker. Strikket 3 cm, på neste omg ble det 1 kast og 2 rett sammen. Så 3 cm igjen før jeg startet på boblene.

De strikket jeg slik:
4 masker av 1 maske, strikk vrangt tilbake, rett og vrangt igjen, fell så 2 masker sammen - 2 ganger og dra den bakerste maska over den første slik at det er 1 maske igjen. Dette er samme måten som jeg strikker nesen til gnomene mine.

Så strikket jeg 5 masker imellom hver boble og 5 omganger mellom hver i høyden. 

Så strikket jeg helen slik som denne: 

Videre strikket jeg bobler til jeg kom til fellingen og da felte jeg rundfelling. Justerte antall masker til 80 på siste omg før fellingen.

Så strikket jeg 8 masker og felte 2, 8 ganger rundt på sokken. Så 1 omg uten felling, så 7 i mellom og 1 uten felling, forsatte til det var 1 i mellom hver. Da strikket jeg 2 og 2 sammen, røyk av tråden og dro de siste 8 maskene igjennom. 

Når jeg hadde strikket helen så lette jeg igjennom Ravelry for å finne sokk til broren... og hva lå er...?
Jo da... mønsteret på originalen. 

Men syntes ikke den stripa rundt var noe fin. Samt at min ble ganske anderledes enn orignalen og på et annet språk så da valgte jeg å legge ut hva jeg har gjort. Så hvis noen vil klage på det så får det gjøre det til meg!

Og her er mønsteret: 


Ingen kommentarer: