fredag 23. september 2016

God natt og Jennys pute

Har syslet en stund med puter på soverommet da mine døtre syntes det er flott med slike. Så da kom tanken om en god natt pute og noen puter med skrift på. Så da var det å gå i tankeboksen og tegne litt mer. Og det er jo noe denne jenta liker veldig godt. For her er det puter i fleng. Så putedilla er fortsatt aktuelt for meg. Elsker å skape de og de blir flere og flere. Sofan min i andre etasje er full. Så nå må jeg starte å stable et annet sted.


Og slik ble god natt puta. Veldig godt fornøyd med den og den var kul å strikke. En memorerer mønsteret ganske raskt. så det blir flere av denne. Antar en til i svart med grått flammemønster i bunnen. For yngste datteren ville også ha en slik.

Etter Midt-norsk strikkefestival så har jeg syslet videre med tanken om å lage puter med flere farger. Så jeg kjøpte 25 nøster med finull. Tre serier av 5 nøster i samme farge, men i forskjellige toner. Så viste det seg at garnkassa mi var vel liten. Og da gikk han far ned og lagde en litt større til meg. Så satte jeg igang med å gjøre som Christel Seyfarth har gjort på sine jakker og sjal. en nølende start der jeg bruker mønsterfargen i ensfarget. Tenker at det vil jeg gjøre i starten siden puter er mye mindre enn hennes klær. Så her må en tilpasse det til størrelsen.


Slik er kassen med garn. De ligger støtt nedi kassa når en drar ut tråden innenifra. Det kan også dras utenifra. 

Jeg nøstet ikke opp små nøster da jeg helst vil at det skal byttes der jeg bytter omgang på puta. Dette er noe jeg bestemte meg for i forkant. Og det tror jeg også jeg vil fortsette med etter denne puta. Men kan bli mye tøffere med å strikke færre omganger men noen farger.


Og slik ble resultatet. Meget godt fornøyd med første forsøk. Så her blir det flere ja og neste pute blir i rosatoner med brunt. Men så var det å velge hvilken pute. Så det er mulig det ender med at jeg tegner en ny siden jeg ikke kan bestemme meg. For jeg har mist 5 puter på tegnebrettet som ikke er ferdige. Og har flere jeg ikke har strikket enda. Så tiden vil vise hvem det blir. 


Så ble det jo noen Martheskrepper til. Disse var så kule å lage at jeg nok får litt dilla etter hvert. Supre venninnegaver og har du lyst på en så kan de kjøpes. Samt at jeg nå tar bilder mens jeg syr slik at jeg legger ut hvordan de lages om en stund. Men først er det 7 jukse liftgardiner her til en i slekta. 


Og de liftgardiene skal jeg starte på om mandagen. For i går gjorde jeg ferdig denne bestillingen til en venninne. Hun har kjøpt stoff som hun ønsket seg vesker til seg selv og til barnebarn. Samt at hun ville ha en annen veske samt en prosjektpose i olastoff.
Så den pakka går i dag på tur til hytta.
Så da var det å pakke ned håndarbeide, klær, mat og litt annen stæsj.
Altså håndarbeide først... og det er viktigst...



Ingen kommentarer: