mandag 20. juni 2016

Sokkefobien er kurert

Fredag dro vi avgårde med materialer og diverse utstyr til å lage levegg og en delevegg i anekset. Som vanlig var håndarbeide med. Godt med garn da jeg hadde planlagt å lage mal for sokker og votter. Sokkene i tykt og tynt garn. Da etter den metoden jeg lærte som jente. Og fy av meg å langt inne de var gjemt siden jeg ikke har strikket sokker på noen år. Det ble nok alt for mye så jeg hadde nok gått grundig lei. Men når jenten"bestilte" sokker og votter til barnebarna så var det bare å sette igang. Jeg har jo bra med garn og kjøpt en god del til sokker. Så nå tenkte jeg at sokkefobien var en saga blott. Jeg har jo prøvd flere ganger å bli kvitt den, men nei det har ikke latt seg gjøre.
For å være på den sikre siden så tok jeg med til votter også. De trenger jo det også siden den nest yngste har vokst fra sine. Og han miniprinsen må jo ha i guttefarger.

Og ha far satte igang med å lage levegg. Kroppen min sa at å sitte og se på i en stol funket greit. Med skinnfellen og strikkinga gikk det greit en stund, men det ble litt vel kaldt så kroppen begynte å verke. Da var det bare å gå inn.


For skal en være ute i 14 grader så må en jobbe og være i aktivitet. Og da kom jeg i tanker om en kommentar jeg fikk tidlig i våres. Hvordan kan du være så aktiv på fritiden når du må ha redusert arbeidstid. Hva er egentlig aktiv tenkte jeg da. Når en har vært på en strikkekafe og to møter i husflidslaget på en måned. Begrepet aktiv har nok en helt annen betydning for den som sa det enn hva som er sannheten. Når en har 11 diagnoser å forholde seg til så betyr det at noen av de er aktive stadig. Og et par av de er alltid. Så bygdetrollet lever fortsatt og vil nok eksistere i all fremtid. Det som jeg mener er trist er at de skaper en blest om noe som ikke er sant. Min hverdag er min hverdag og skal en bry seg om den så må en ha trått i mine sko først.


Lo godt nå han far fant frem pressening og sa: Har en ikke arbeidsvær så får en lage seg det. Kreativiteten og den praktiske sansen er stor hos han. Han løser ting enkelt og greit.


Og her dukket leveggen opp. Den er hengslet slik at den legges inn mot veggen på vinteren. 


Og så var det anekset da. Her skulle vi ha lagd vegg og satt inn seng for lenge siden. Men nå ble det realitet. Jeg har lett etter en rammemadrass en god stund. Men ikke funnet noe. På fredag dukket en opp på Finn og den skal vi hente i dag. Den er 200 x 140 cm som jeg mener er en super bredde for gjester. Vi har en seng inne på 200 x 160 og den klarer vi oss fint med. Gjester ligger jo ikke så mange nettene i en seng. 


Slik ser det ut nå. Ovnen forsvant i går og skal på en gammel sæter oppi Romsdalen. 


Slik ser veggen ut når en kommer inn døra. Det er for å skjerme de som ligger der. 


Og slik ser den ut før senga kommer på plass. 

I helga feste jeg resten av trådene på fanateppe for å få det på plass på hytta.


Og slik ble det på senga. Så utrolig godt fornøyd med det. Godt og varmt å ha ved fotenden når en sover og senga ser mer stelt ut når vi kommer og går. 


Jeg har lagd tepper til 2 av køyene på ene rommet. Så nå blir det å lage tepper til den nye senga i anekset og til det siste soverommet.


Og så dukket det jo opp en sokk etter hvert. Og enda flere sokker.


Og jeg la opp til både sokker, votter og strikket på en shorts i bomull. 


Og her ble det et helt par sokker.


Og her enda et til. Så nå begynte jeg å huske hvordan jeg strikket de.
Og så var det hjemturen der jeg strikket litt på jakka mi. Og hjemme ble det å finne flere pinner og mer garn og sette igang med blondesokker.

Har 1 par med ullsokker på pinnene nå til eldste barnebarnet, et til den eldste jenta som er blondesokker og så begynte jeg på et til meg meg selv med blondesokker. Litt usikker på akkurat disse så jeg lurer på å lage sokker til ungene av de og heller bruke ensfarget til meg selv.


Slik ser blondesokkene ut pr nå. 


Og dette ble til i helga og litt før helga.


Jeg prøver så langt det lar seg gjøre å lage enkle middager på hytta. Og når en har rotmos og kokt ribbe så er det bare å hive de i ovnen samtidig. Smakte fortreffelig.


Og jaggu ble det et par votter på tampen av helga også gitt.
Disse er i str 3 år.









4 kommentarer:

Marit sa...

Her har du vært produktiv i helgen. Så mye fint som varmer til vintern.
Teppet ditt er lekkert.

Buglas design sa...

Takk 😊 koser meg med å drive håndarbeide. Ja unga må holde seg varme. Godt å hjelpe mødrene i en travel hverdag 😊

Buglas design sa...

Takk 😊 koser meg med å drive håndarbeide. Ja unga må holde seg varme. Godt å hjelpe mødrene i en travel hverdag 😊

Unknown sa...

Hei! Så masse fint og varmt du har strikket. De du kaller for bløndesokker lurer jeg på om det mønsteret du strikker er falsk flette. Jeg har strikket flere par sokker i falsk flette som jeg syns ligner. Lett å strikke og mye artigere enn bare vanlige raggsokker synes jeg. Varierer og med striper (fint å bruke restegarn). Kos deg videre med håndarbeidet du. Det ligger mye god helse i det for dem som kan koble av med det. :)