onsdag 10. februar 2016

Mini Mus i c2c utgave

Da er Mini Mus ferdig etter 15 dager.
Dette var knallgøy å hekle. En ser mønsteret dukker opp etter hvert og da må en jo bare hekle en rad til og en til. Så her er det ikke omgangsyken, men radhekting...

Først bestemte jeg meg for hvilken størrelse jeg skulle ha. Dette skulle være til juniorseng og da bør en treffe på ca 100 x 140 cm.
Så tok jeg frem garn og heklet en liten prøvelapp. For jeg har ganske mange masker på dette diagrammet. Det er ca 80 stk i bredden. Jeg landet på babyull med heklenål nr 3.5.
Da ble det fluffy, godt og mykt. Så var det å gjette seg til hvor mange nøster som går.
Jeg kjøpte 20 nøster med natur som skulle være bunnfargen.
Og så kjøpte jeg 6 svarte og antok at det holdt og hentet frem 3 halve nøster fra lageret.
Hentet frem 2 lys rosa, 2 cherise og 2 hvite nøster fra lageret.
Og kjøpte 2 nøster med ansiktsfarge.


Her er diagrammet jeg valgte. Hentet rett fra pinterest og satt inn i et Word dokument som jeg skrev ut.Her er Mini Mus diagrammet linket fra pinterest.

Hvis du ikke har heklet c2c før og er venstrehendt så har jeg lagd beskrivelse her:


Så var det å sette i gang når garnet ankom den 26. januar. Regnet med at jeg ville bruke knappe 3 uker. 


Så var det å få over tråd på hårrullene jeg har kjøpt på Sparkjøp. De er supre og jeg foretrekker disse fremfor andre ting som en kan få kjøpt eller lagd selv.


Her er jeg i gang med mønsteret. Og ivrig blir en ja. Overivrig så en reint glemmer det aller meste.


Og slik ser det ut på nært hold. Jeg er venstrehendt så jeg hekler da mot høyre.


Jeg passer på å ha alle trådene på en side, det gjør at det er enklere å holde oversikt.


Så snur jeg hele teppe mot høyre og hekler tilbake, men har trådene da mot meg. Bare drar tråden opp og hekler, tar den ikke over på andre siden.


Og tråder blir det ja, i bøtter og spann. Men jeg fest underveis så det blir ikke så voldsomt til slutt.


Her dukket plutselig øynene opp. Og da ble en jo enda mer ivrig.


Og så dukket øret frem. Så da var det snart slik at det skulle felles på toppen.


Og her har jeg startet å felle på toppen så da blir det 2 klaser mindre for hver rad.


Og nå går det unna her. Nærmer seg slutten med stormskritt.


Og forunderlig nok ble det en tur til ullvaren på Rauma og da ramlet jeg over dette tilbudet. Tenke seg at jeg fikk disse for 10 kr nøstet. Og da ble det med 65 nøster hjem. Så nå blir det teppe på dobbeltseng nr 2 i heimen. Mønsteret er tegnet så det kommer nok på kroken om ikke så lenge. Jeg må bare kjøpe mørke rød Karisma først.
Og en bør vel hekle ferdig de 2 mariusteppene først kanskje? 

Forbruk av garn på teppet:
11 nøster natur
 5 nøster svart
 3 nøster cherise
 2 nøster anskiktsfarge
 1 lys rosa
 1 hvit

Anbefaler å ha 2 nøster lys rosa og hvit fordi det går nesten et helt et. 

Og slik ble det helt ferdig. Kun trådene som skal festes nå. Det er noen av de, men de tar jeg i helga når jeg sitter og koser meg på hytta.

Da fant jeg frem mariusteppe jeg startet på som venteprosjekt til dette prosjektet. Har igjen 11 ruter før jeg skal helle i venstre side. 

Det ble 351 tråder å feste på dette teppe. Så nå er det lagt i haugen til yngste datteren min som jeg skal besøke om kort tid. Bare venter på neste barnebarn nå.

Hit har jeg kommet. Så det går kjapt når jeg begynner å felle i ene siden.


Ingen kommentarer: