søndag 7. februar 2016

Corner to corner (c2c) Beskrivelse

CORNER TO CORNER FOR VENSTREHENDTE

I dette innlegget skal jeg prøve å beskrive c2c for venstrehendte med trinn for trinn bilder.
Jeg får mange spørsmål fra venstrehendte (og høyrehendte) om hvordan jeg hekler teppene mine.
Så derfor lagde jeg dette innlegget. Det sparer meg for mange spørsmål. 

Mitt største prosjekt hittil.


Det måler 140 x 200 cm og ligger nå på senga til mitt eldste barnebarnet mitt som fylte 10 år den 2.2.2016. Han ble meget godt fornøyd. Og sa til sin mor at bessa har lagd et mesterstykke.
En kan ikke ha festenallergi hvis en skal lage slike tepper. På dette teppet festet jeg 2009 tråder. Men har lært litt underveis om hvordan jeg skal ta med meg tråden videre. Så jeg antar jeg sparer rundt 500 trådfester på neste. Så fest underveis er anbefalingen fra meg.

Det er mye spørsmål om hvordan c2c hekles så da er det enklere å lage et innlegg enn å svare hver enkelt. Det blir lagt på linker til YouTube også slik at de som foretrekker film kan benytte det.

Innlegget vil oppdateres etter hvert som vi ser problemer dukker opp eller at noen ikke forstår ting.

Generelt om garnvalg, heklenål og mønstervalg.

Velg garn som passer til det en skal lage. Sengetepper liker jeg at er litt tunge. 
Babytepper mer fluffy.

Når en skal velge mønster så må en ha noen forutsetninger. En rute med Rubin garn og heklenål nr 4,5 måler ca 1.6 cm. Og en rute med babyull og heklenål nr 3,5 måler ca 1,1 cm. Dermed kan en regne seg ut hvor stort et teppe blir. Så hvis en vil lage et teppe som er ca 140 x 200 cm så bør en velge et garn som har 100 meter på 50 gr og heklenål nr 4,5. Da blir det supert, ikke for hardt og ikke for løst. Da bør teppe ha ca 90 klaser i bredden og ca 120 i klaser høyden.

VALG AV MØNSTRE 

En kan blåse mønsteret opp. Da lager en det slik at en rute blir 4 ruter på diagrammet en tegner. Da hvis diagrammet en velger er for lite. Så bestemme størrelsen først og så finn diagram som passer. Det er i hvert fall min anbefaling.

Velg et mønster som kun har ruter i diagrammet sitt. Da et slikt som dette. 


Her er det en link til et godt mønstervalg

Her er det link til et dårlig mønstervalg.

Det kan være litt vrient å lese mønstrene de første gangene fordi det må leses på skrå. Dette syntes jeg ble helt greit når jeg fikk heklet litt. Men det ble mye telling i starten.

Babyull/ baby merino/ Lanett = 3,5
Ida/ Sisu/ Senja = 4,0
Rubin/ smart/ superwash fra Europris, Nille, Coop/ Karisma = 4,5

Tykkere garn anbefaler jeg å hekle test på først.

Forkortelser:
Kjedemasker = kjm
Luftmasker = lm
Staver = st

Lær deg først å hekle c2c i ensfarget.
Her kommer først videoen fra YouTube:

For venstrehendte


Dette er det første prosjektet jeg startet på. Det er greit å ikke velge et som er for avansert. Dette er håndterbart både i antall tråder og antall tråder som skal festes.

Her er link til min pinterest konto / Diagram eventyr: Pinterest

Her er det mye diagram som jeg benytter, jeg laster de ned og setter de inn i et Word dokument. Så redigerer jeg størrelsen og skriver det ut.

På noen tepper så kan det være smart å tegne de på nytt. Dette hvis en vil ha de større enn opprinnelig størrelse. Da tegner jeg en rute som fire ruter. Da blir det dobbel størrelse. 

VENSTREHENDT


Legg opp 6 lm, hopp over de 3 første lm og hekle 3 st i de 3 siste 3 lm.


Hekle 6 lm. 


Hopp over de 3 første lm og hekle 3 st i de 3 siste lm.


Snu den siste heklede lappen oppover mens den første da vil være på tvers. Hekle en kjm i 3 lm fra første klase.


Hekle 3 lm.


Hekle 3 st i lm buen fra forrige omgang.


Hekle 6 lm.


 Hopp over de 3 første lm og hekle 3 st i de 3 siste lm.


Snu klasen opp og hekle 1 kjm i 3 lm fra forrige omg.


Hekle 3 lm, 3 st i buen av 3 lm fra forrige omg.


Hekle 3 lm, 3 st i bua fra forrige omg. Fortsett videre.


Bamseteppet som da er et mønster som opprinnelig er et vognteppe heklet i 12/3. Det kjøpte jeg av Bente Bigset og lagde om. Hun har fått diagrammet og selger mønsteret.
Ta kontakt med henne på Facebook hvis du ønsker diagrammet.

GRYTEKLUT

Ta deg en titt på denne videoen før du starter.

 Her ser du hvordan du bytter farge og hvordan tråden kan tas med videre når en bytter farge.
Fargebytte: Bytt til neste farge FØR du drar igjennom siste maske på staven.
Siden dette er for høyrehendte så har jeg lagd en beskrivelse med bilde for bilder under her for venstrehendte.


Diagram til gryteklut med 11 ruter. 

Legg opp som til ensfarget og hekle etter diagrammet. Start nede i høyre hjørne og hekle 7 rader før en starter på det røde.


På første røde rute så tar du å bytter tråden over til rød og hekler den igjennom med en kjm på samme måte som en fester de ensfargede. 


Hekle 3 lm.


Hekle de 3 st og fest med en kjm siden det skal være flere røde. Hekle antallet etter diagrammet. Husk nå å lese diagrammet på skrå.


Hekle opp og bytt til hvit etter diagrammet. Snu og hekle andre veien. Her skal det inn en rød før den hvite.


Dermed drar en bare tråden til den hvite, hekler en kjm med rød siden det er rød som skal hekles videre. 

Hekle videre etter diagrammet.


Så skal det felles. Hekle ferdig klasen og stopp før de 6 lm. Snu og hekle 2 kjm tilbake over klasen. Så fortsetter du med å hekle 3 lm og 3 st i lmbuen fra forrige omg med 3 lm. 


Så skal det hekles 2 hvite klaser over de røde. Istedet for å ryke av tråden så tar vi den bare med. 


Her ser du hvordan den tas med. Legg den i en bue og hekle fast med kjm i 3 lm. Ikke la tråden være stram.


Hekle så en klase med hvit, den røde tråden ligger bare der og hekles ikke med.


Fortsett opp til det hvite og pass på at den hvite tråden blir heklet med i bunnen av st og i hjøret med kjm.


Bytt til hvit garn og hekle hjørnet ferdig.


Slik ble grytekluten. Hekle en til. Enten samme eller ensfarget. Hekle de sammen med fastmasker rundt og en hempe så her du en flott gryteklut. 

Prøv å lære deg og ha alle trådene på ene siden. Det sparer deg for mye kaos senere på større prosjekter. Og lær deg å feste tråder etter hvert. Det kan virke uoverkommelig med flere tusen tråder.

HÅRRULLER ER SUPRE


Hårruller fra Sårkjøpt er supre til å ha garnet på der det ikke skal så mye til på teppene.

HEKLE FEIL UTEN Å REKKE OPP

Hvis du hekler en eller flere ruter feil på en rad så trenger du ikke å rekke opp hele raden og ned på neste. Klipp av tråden midt i klasen. Eller midt på den klasen som er feil. Rekk opp fra begge sider og hekle rett farge på klasene. Klipp av tråden og dra den igjennom når du kommer til der du har heklet fra før.

Bilde kommer (glemte å ta det)

FELLING


Hekle ferdig en klase og stopp før de 6 lm. Snu, hekle 2 kjm fremover og hekle 3 lm videre og de 3 st i lmbuen fra forrige omgang.

Slik gjør du i begge sider. Hvis du skal ha et avlangt produkt så feller du i ene siden og legger ut i den andre siden.

FESTING AV TRÅDER

Fest trådene der det er 3 st, da frem og tilbake i bunnen av klasen.

Der jeg peker fester jeg frem og tilbake minst 3 ganger. Jeg fester 4 ganger for å være sikker. 
Så ei hadde vasket et teppe i maskin på 40 grader, da etter vaskeanvisningen på garnet. Dermed heiv jeg min baderomsmatte inn i maskinen fordi jeg tenkte trådene var festet på en annen måte enn hva som er anbefalt.

Og slik ble resultatet. Like fint. Så festing av tråder på denne teknikken er alfa og omega!

Men jeg vasker ikke mine tepper i maskinen selv om det står at det skal gjøres på garnet. Det er en anvisning som firma har satt på for at de ikke skal få klager. Jeg har en litt høyre kunnskap om ull enn dette. Kunnskapen om hvordan en skal behandle ull lærte jeg på kjole og drakt.
Så mine tepper vaskes en meget sjelden gang og da havnet de på verandagulvet. Pass på at det ikke er noe spiker eller skruer som stikker opp.
Så bruker jeg hageslagen og spyler de. Såpe bruker jeg kun hvis det er flekker.
Så lar jeg det ligge til det blir tørt. Hverken vrir eller kryster ut vannet. Det renner unna en varm sommerdag. Men jeg har det ikke i solsteiken. Helst i skyggen.
Dermed har jeg fått et reint teppe.







Ingen kommentarer: